Abstract:
ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن ﻋﻠﻮم ﻣﺨﺘﻠﻒ راﺟﻊ ﺑﻪ ﺗﻌﻠﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿﺖ و آﺛﺎر ﻣﺘﺮﺗﺐ ﺑﺮ آن از دﯾﺮﺑﺎز ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺘﻪ، ﻫﺮﯾﮏ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ای دﯾﺪﮔﺎه ﻫﺎی ﺧﻮد را ﺑﯿﺎن داﺷﺘﻪ اﻧﺪ؛ زﯾﺮا در ﭼﻨﺪ دﻫﻪ اﺧﯿﺮ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ و ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﻫﺎی ﻋﻠﻤﯽ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﯽ در ﭘﺮﺗﻮ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاری در زﻣﯿﻨﻪ ﺗﻌﻠﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿﺖ و ﺗﻮﺟﻪ واﻓﺮ ﺑﻪ ﻓﺮآﯾﻨﺪ اﻫﻤﯿﺖ و ﺟﺎﯾﮕﺎه آن ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. از اﯾﻦ ﻃﺮﯾﻖ ﺑﺴﯿﺎری از ﮐﺸﻮرﻫﺎ از ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻧﯿﺎﻓﺘﮕﯽ ﻋﺒﻮر ﮐﺮده، اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی زﻧﺪﮔﯽ را ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺪاوم اﻓﺰاﯾﺶ داده اﻧﺪ؛ زﯾﺮا ﺗﺮﺑﯿﺖ ﻓﺮزﻧﺪان ﺳﺎﻟﻢ، ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺳﺎﻟﻢ ﻣﯽ ﺧﻮاﻫﺪ، ﻟﺬا در ﻣﯿﺎن ﻋﻨﺎﺻﺮ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﺗﺮﺑﯿﺖ و ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ درﻫﻢ آﻣﯿﺰی اﯾﻦ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﯾﻌﻨﯽ: ﻣﺪرﺳﻪ، ﺧﺎﻧﻪ و ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﺮای دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﻣﻘﺎﺻﺪ از ﭘﯿﺶ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪه، ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ دﻗﯿﻖ ارﺗﺒﺎط ﺑﯿﻦ آﻧﺎن از ﻃﺮﯾﻖ آﻣﻮزش ﺑﺮ اﺳﺎس راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﯽ و ﯾﺎدﮔﯿﺮی در ﻣﯿﺰان ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ داﻧﺶآﻣﻮزان ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.
Machine summary:
"شاخصه های مهم در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان «مطالعه ای مورد پژوهانه درباره دانش فراشناختی و راهبردهای یادگیری » نورالدین حیدری ١- کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی چکیده کارشناسان علوم مختلف راجع به تعلیم و تربیت و آثار مترتب بر آن از دیرباز سخن گفته ، هریک به گونه ای دیدگاه های خود را بیان داشته اند؛ زیرا در چند دهه اخیر پیشرفت و موفقیت های علمی قابل توجهی در پرتو سرمایه گذاری در زمینه تعلیم و تربیت و توجه وافر به فرآیند اهمیت و جایگاه آن صورت گرفته است .
از این طریق بسیاری از کشورها از مرحله توسعه نیافتگی عبور کرده ، استانداردهای زندگی را به طور مداوم افزایش داده اند؛ زیرا تربیت فرزندان سالم ، جامعه سالم می خواهد، لذا در میان عناصر گوناگون تربیت و چگونگی درهم آمیزی این عناصر یعنی: مدرسه ، خانه و جامعه برای دستیابی به مقاصد از پیش تعیین شده ، نیاز به بررسی دقیق ارتباط بین آنان از طریق آموزش بر اساس راهبردهای فراشناختی و یادگیری در میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می باشد.
(داودیان : ١٣٨٧) فراشناخت با مفهومی که در روان شناسی شناختی جدید مطرح شده است ، به عنوان یکی از مولفه های مهم شناخت و همچنین رابطه آن با یادگیری و پیشرفت تحصیلی، همواره توجه پژوهشگران را به خود جلب کرده و به تدریج برخی مفاهیم مرتبط با آن نیز پا به عرصۀ متغیر های پژوهشی در تحقیقات مربوط به آموزش و یادگیری نهاده اند.
(سیف نراقی و همکاران : ١٣٧٩) دو جنبه از راهبردهای یادگیری وجود دارد: جنبۀ اول راهبردها به نقشه ها یا فعالیت های ذهنی مربوط است که دانش آموزان ممکن است برای دریافت ، نگهداری و بازیابی انواع متفاوت دانش و عملکرد مورد استفاده قرار دهند."