Abstract:
اگر چه همه مذاهب و ملل خبر از مصلح کل در آخرالزمان دادهاند، ولی هیچکدام به اندازه دین اسلام درباره مصلح موعودش سخن نگفته است. از دیدگاه مکتب تشیّع، حضرت مهدی، پس از تولّد دوباره غیبت خواهد داشت و بعد از غیبت طولانی ظهور خواهد کرد، و با تشکیل حکومت واحد جهانی، عالم را از عدل و داد پر خواهد کرد. از این لحاظ یکی از وظایف مسلمانان در دوران غیبت آن امام عزیز، ترویج فرهنگ مهدویت میباشد که در این زمینه نهادهای فرهنگی از جمله رسانههای جمعی میتوانند بسیار تاثیرگذار باشند. امروزه با وجود امپریالیسم بزرگ فرهنگی و خبری و جریان یک طرفه اطلاعات از سوی کشورهای غربی علیه مسلمانان تلاش مسلمانان باید در راستای جهانی شدن اسلام و تعمیم فرهنگ مهدویت از طرق گوناگون باشد. تهیه مقالات علمی و نشر آنها از رسانههای گروهی، تهیه گزارشها، تفاسیر، مصاحبهها و اخبار پیرامون موضوع مهدویت در رسانهها به این امر مهم کمک بسیار میکند. در این مقاله ما در صدد بررسی محتوای روزنامه سراسری جامجم که نشریه سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است در بازه زمانی یک ساله سال 1392، هستیم و میخواهیم به این امر برسیم که صفحات سینما، فرهنگ و هنر این روزنامه تا چه حد در پوشش اخبار مربوط به مهدویت و موعودگرایی در اسلام موفق بوده است. این تحقیق با روش تحلیل محتوا و با روش نمونهگیری تصادفی و سیستماتیک صورت گرفته است و در آن از تئوریهای برجستهسازی و نیازجویی به عنوان ادبیات نظری تحقیق استفاده شده است.
Although all religions and nations have prophesied a reformer at the end of the world، none of them has talked as much as Islam about its promised reformer. From the perspective of the Shia school، Imam Mahdi will be absent after birth and will emerge after long absence and will fill the world with justice and equity by forming a one-world government. In this respect، one of the duties of Muslims during the Imam's absence is to promote Mahdism; thus، cultural institutions، including the mass media can be very effective in this realm. Despite great cultural and news imperialism and the one-way information flow from the Western countries against Muslims، they must embark upon the globalization of Islam and Mahdism in different ways. Preparation and publication of scientific articles in the mass media، reports، commentaries، interviews and news contribute to this important undertaking. In this article، we try to investigate the content of Jam-e-Jam newspaper، as the Islamic Republic of Iran Broadcasting periodical، in a period of one year in 1392. We aim to know how successful cinema، culture and art pages of this newspaper have been in covering news on Mahdiism and Messianism. This study has been conducted using random and systematic sampling. Agenda setting and Use and Gratification theories are used as the related literature for this study.
Machine summary:
"امروزه وظیفۀ سنگینی که بر دوش مسلمانان سراسر جهان قرار دارد، تلاش برای جهانی کردن اسلام و گسترش عقاید و فرهنگ اسلامی از جمله بحث مهدویت و موعودگرایی از طریق وسایل ارتباط جمعی و رسانههای گوناگون از جمله مطبوعات است.
از طرفی، آنچه علما بر آن اتفاق دارند و روایات متواتر آن را تایید میکنند، این است که ظهور حضرت از مکه مکرمه است، بنابراین باید مسلمانان ایران به عنوان یکی از سردمداران دین مبین اسلام همت و تلاش خود را بر ترویج و اشاعۀ فرهنگ اسلامی و زمینهسازی برای ظهور آن حضرت قرار دهند.
سوالات پژوهش سوال اصلی پژوهش: روزنامۀ سراسری جامجم تا چه اندازه در بازنمایی مباحث مربوط به مهدویت و موعودگرایی موفق بوده است؟ سوالات فرعی پژوهش: بیشترین سبک ارائه مطالب در روزنامه جامجم کدام است؟ بیشترین عنصر خبری برجسته شده در لید مطالب کدام است؟ میزان اشاره به شاخصهای هنر زمینهساز ظهور تا چه حد است؟ میزان اشاره به راهبردها و راهکارهای مواجهه با جریان آخر الزمان غرب تا چه حد است؟ میزان اشاره به وضعیت فرهنگی موجود و زمینهسازی برای ظهور منجی تا چه حد است؟ آیا مطالب درج شده تقویتکنندۀ باور مهدویت هستند یا تضعیف کننده باور مهدویت؟ فرضیههای پژوهش 1.
به عبارت دیگر بین دو متغیر میزان اشاره به وضعیت فرهنگی موجود و زمینهسازی برای ظهور منجی در روزنامه و تقویت باور مهدویت و موعودگرایی توسط رسانهها رابطۀ معناداری وجود دارد."