Abstract:
متن و گفتمان به مثابه کنشی اجتماعی هم بر جامعه و فرهنگ تاثیر میگذارند و هم از آن تاثیر میپذیرند؛ بنابراین می توان با بررسی گفتمان کتیبه های ایران باستان که تنها اسناد زبانی باقیمانده از آن دوران هستند و تا حدودی منعکس کننده ی رخدادهای ایران باستان در محدوده ی تفکر و ایدئولوژی شاهان قلمداد می شوند، به ترسیم فضای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آن دوران نائل گشت. این پزوهش توصیفی - تحلیلی که در حوزه ی زبان شناسی کاربردی، تحلیل انتقادی گفتمان و زبان شناسی متن قرار دارد، با استفاده از مبانی نظری برگرفته از ون دایک(1998)، و داک (2009)، فرکلاف( 2004) و با هدف مرتبط ساختن ساختارهای زبانی این کتیبه ها با دال مرکزی و در نهایت ترسیم شرایط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دوران باستان، شکی برپرسش های ذیل شکل گرفته است: عمده ترین موضوعات مطرح شده در کتیبه ها
چه مسائلی را دربر می گیرد؟ به بیان دیگر، دال های مرکزی گفتمان کتبه ها چیست؟ تلویحات گفتمانی ساختارهای زبانی کتیبه ها چیست؟ باتوجه به گفتمان کتبه ها، فضای سیاسی - اجتماعی و فرهنگی آن دوران چگونه ترسیم شود؟
داده های پژوهش شامل کتیبه های داریوش در بیستون ، تخت جمشید، نقش رستم و شوش و کتیبه های خشایارشا در تخت جمشید است. مهم ترین نتایج تحلیل داده ها بدین قرارند: دال های غالب این کتیبه ها قدرت نمایی و مشروعیت شاهی، اصل و نسب، یاری، خواست و پرستش اهورامزدا، نافرمانی و عاقبت آن، جنگ طلبی، دروغ و بی وفایی به عنوان عوامل محرومیت، خصوصیات شاه و اهمیت باورپذیری شاه و کرده هایش است. فرایندهای مادی و سپس ربطی بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده اند. شرکت کننده ی اصلی کتیبه ها، شاه(ضمیر اول شخص مفرد) و اهورامزدا هستند. شاه گرچه در راس قدرت قرار دارد ولی دوام قدرت را در کنار رضایت مردم عملی می داند که این رضایت نیازمند انجام وظیفه و پاسخگویی در برابر مردم است.
Since texts and discourses, as the social acts, afect both the society and
culture and are also afected by them, one can depict the social, political, and
cultural atmosphere of ancient Persia through studying the discourse of the Old
Persian transcriptions, which are the only lingual documents remained from
that era and, to some extent, refect the events of the ancient Persia within the
thoughts and ideology of the kings. This descriptiveĞanalytic research, which falls
into the category of applied linguistics, critical discourse analysis, and textual
linguistics, employs the theoretical principles of Van Dijk )1998(, Wodak )2009(,
Fairclough )2003(, and Halliday )2004( aiming to relate the lingual structures of
these transcriptions with the dominant themes in order to consequently depict the
social, cultural and political atmosphere ofancienttimes.This researchis based on
the following questions: Whatare the main issues presented in the transcriptions?
In other words, what are the dominant themes of the chosen transcriptions? What
are the discursive implications of the lingual structures of the transcriptions?
Considering the discourse of the transcriptions, how can the socioĞpolitical and
cultural atmosphere of the era be depicted?
The data includes the transcriptions of Dariush at Bistoun )DB I, II, III, IV, V(, at
Persepolis )DP d(, at NaghshĞeĞRostam )DN a, b(, in Shoush )DS f(, and those of
Khashayarsha at Persepolis X) P a, f, h(. The main results of the data analysis indicate
that the dominant themes of these transcriptions are ancestry, assistance, will and
worship of Ahura Mazda, disobedience and its consequences, belligerency, killing, lies
and disloyalty as causes of fall, signifcance of the king's prestige and their actions, as
well as regal characteristics, status, performance and legitimacy, and powerand display
of might. Material and relational processes are the most frequent ones respectively. The
main participants of the transcriptions are the king )as frst person singular pronoun(
and Ahura Mazda. Even though the king is the absolute power, he believes that the
continuation of power is only possible when the people are satisfed; and this satisfaction
isgained through commitment and reliability in response to people
Machine summary:
"This descriptiveĞanalytic research, which falls into the category of applied linguistics, critical discourse analysis, and textual linguistics, employs the theoretical principles of Van Dijk )1998(, Wodak )2009(, Fairclough )2003(, and Halliday )2004( aiming to relate the lingual structures of these transcriptions with the dominant themes in order to consequently depict the social, cultural and political atmosphere ofancienttimes.
ح ) دال های مرکزی برای پاســخ گویی به ســؤال اول پژوهش با توجه به موارد فوق دال های مرکزی که در کتیبه ها برجسته سازی شده اند به این قرارند: اهمیت شاهی و مقام شاه ، مشروعیت شاهی شاه و کرده هایش ، اهمیت اصل و نســب ، یاری و خواســت اهورامزدا، پرســتش اهورامزدا، قدرت نمایی شاه ، اهمیت باورپذیری شــاه و کرده هایش ، گزارش و کارنامه کاری شــاه ، آینده نگری شــاه ، خصوصیات شاه و تمایلش به مهرورزی و تشــویق به جای تنبیه و مجازات ، اهمیت مستندســازی و حفظ تاریخ ، تجارت و مشــاغل ، همراهی نافرمانــی و دروغ ، جنگ طلبی ، قائل بودن همزمان به جبر و اختیار، مخالفت یا همکاری با شــاه مساوی اســت با نارضایتی یا خشنودی اهورامزدا، اهمیت شاد بودن مــردم به عنوان نعمتی الهــی ، عدالت محوری و قضاوت به عدالت ، اعتقــاد به اهورامزدای یاری رسان و عمل کننده ، امنیت و یاری اهورامزدا در گرو راستی و راست گویی محقق می شود، اعتقاد به حضور، زندگی پس از مرگ ، وجود عزم و نیرویی ورای عزم و نیروی انســانی ، اســتجابت دعا، توسل و توکل ."