Abstract:
در این مقاله سعی شده که به مقایسه چهار رده بندی مشهور (رده بندی دهدهی دیویی، رده بندی دهدهی جهانی، رده بندی کتابخانه کنگره و رده بندی کولن) پرداخته شود، به منظور دستیابی به هدف مذکور، بخشهای مختلف یک طرح رده بندی ذکر شده، و در ادامه به معرفی اجمالی رده بندی های مورد مطالعه و بررسی مشخصه های آنها، از قبیل اصول اساسی، اصول نظری، نوع نظام (شمارشی یا تحلیلی ترکیبی)، انعطاف پذیری و گسترش، وابستگی، ارتباطات جنبه ای، عملی و کاربردی بودن، شمول و جامعیت و میزان استفاده در سطح جهان، رسایی، نشانه، تمهیدات به یاد سپاری، نمایه و جدول، پشتیبانی و روز آمد سازی و قابلیت در محیط الکترونیکی پرداخته می شود.
Machine summary:
به منظور دستیابی به هدف مذکور، بخشهای مختلف یک طرح ردهبندی ذکر شده، و در ادامه به معرفی اجمالی ردهبندیهای مورد مطالعه و بررسی مشخصههای آنها، از قبیل اصول اساسی، اصول نظری، نوع نظام )شمارشی یا تحلیلی ترکیبی(، انعطافپذیری و گسترش، وابستگی، ارتباطات جنبهای، عملی و کاربردی بودن، شمول و جامعیت و میزان استفاده در سطح جهان، رسایی، نشانه، تمهیدات به یاد سپاری، نمایه و جدول، پشتیبانی و روزآمد سازی و قابلیت در محیط الکترونیکی پرداخته میشود.
گرچه کولن نخستین طرح ردهبندی جامعی است که به طور کامل بر پایه تحلیل و ترکیب استوار است، برخی طرحهای قدیمیتر، به ویژه ردهبندی دهدهی جهانی که حدود سی سال پیش از کولن به وجود آمده بود، نیز کم و بیش از این روش استفاده میکردند.
ساختار ردهبندی دهدهی دیویی چنان است که به آسانی میتوان در آن به گسترش موضوعهای قدیمی و جایابی برای موارد جدید پرداخت (882 :7)، البته به هیچ وجه امکان اضافه کردن موضوعات جدید از دانش بشری در ده رده اصلی که دیویی آنها را مد نظر قرار نداده، وجود ندارد و از این لحاظ گسترشپذیر نیست (65 :2).
و به طور قطع در تأکیدها و واژههای آنها به مقدار زیاد تمایلات ملی وجود دارد (344 :4)، گرچه هدف این نظام طبقه بندی کتابخانه کنگره آمریکا بوده است، اما در سالهای اخیر، برای تجدید نظر و گسترش مستمر ردهبندی، نیازهای سایر کتابخانهها نیز مورد توجه قرار گرفته است (893 :7).