Abstract:
زمینه و هدف: بدون بینایی درک فرد از دنیای اطرافش متفاوت خواهد بود و همین مشکل میتواند به مشکلات عاطفی و اجتماعی مانند اضطراب اجتماعی و خودپنداشت منفی در او منجر شود. این پژوهش با هدف مطالعه اضطراب اجتماعی، خودپنداشت، و تصویر بدن در دانشآموزان با و بدون آسیب بینایی انجام گرفت.
روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پسر شهر تهران بود که در سال تحصیلی 96-95 مشغول به تحصیل بودند. نمونه مورد مطالعه شامل 70 دانش آموز 14-18 ساله پسر با آسیب بینایی بود که به روش نمونه گیری در دسترس از مجتمع نابینایان شهید محبی انتخاب شدند. گروه مقایسه 70 نفر از دانشآموزان بدون آسیب بینایی بودند که به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی از مدارس شهر تهران انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامههای سیاهه اضطراب اجتماعی (کانر و همکاران، 2000)، آزمون تن فیشر (فیشر، 1970)، و مقیاس خودپنداشت کودکان (پیرز، 1969) استفاده شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که در متغیرهای اضطراب اجتماعی، خودپنداشت، و تصویر بدن بین دانشآموزان با و بدون آسیب بینایی تفاوت معناداری وجود دارد (0/01 p).
نتیجهگیری: نتایج مطالعه نشان داد که افراد با آسیب بینایی در معرض اضطراب اجتماعی بالاتر، خودپنداشت پایینتر و تصویر بدن منفیتری نسبت به همتایان بدون آسیب بینایی هستند؛ بنابراین باید با طراحی برنامه های آموزشی مناسب برای والدین و معلمان، به پرورش حس مثبت بودن، جرئت مندی، و صمیمی بودن در کودکان با آسیب بینایی پرداخت.
Background and Purpose: Without the eyesight، individuals’ perception of the surrounding world is different، and this can lead to emotional and social problems such as social anxiety، low self-concept، and negative body-image. The purpose of this study was to study social anxiety، self-image، and body image in students with and without visual impairment.
Method: The present study was a causal-comparative study. The statistical population included all male students in Tehran who were studying in the academic year of 2016-2017. The sample included 70 blind students aged 14-18 years old who were selected by convenience sampling method from Shahid Mohebbi Blind center. Also، a group of 70 normal students were selected by random cluster sampling from schools in Tehran. Social anxiety inventory (Conner، 2000)، body image test (Fisher، 1970) and children’s self-concept scale (Piers، 1969) were used to collect data. Multivariate analysis of variance was used to analyze the data.
Results: The results of this study showed that there is a significant difference in the social anxiety، self-concept، and body image between students with and without visual impairment (P ˂ 0.05).
Conclusion: The results of this study showed that people with visual impairment are more exposed to higher social anxiety، lower self-concept and more negative body image than those without visual impairment. Therefore، by designing appropriate educational programs for parents and teachers، it should help to develop a sense of being positive، assertiveness and intimate in children with visual impairment.