Abstract:
ﭘﺲ از دوره ﻧﺴﺒﺘﺎ ﻃﻮﻻﻧﯽ ﺗﻤﺮﮐﺰﮔﺮاﯾﯽ و ﺑﺎ آﻏﺎز ﺗﺠﺎرب ﺗﻤﺮﮐﺰزداﯾﯽ از دﻫﻪ 70 ﺑﻪ اﯾﻦ ﺳﻮ، دوﻟﺘﻬﺎ ﺑﻪ ﻧﻈﺎم ﻫﺎی ﻣﺘﻤﺮﮐﺰ ﻏﯿﺮﻣﺘﻤﺮﮐﺰ در ﺣﺎل ﻧﻮﺳﺎن ﺑﻮده اﺳﺖ. از آﻧﺠﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺗﻤﺮﮐﺰزداﯾﯽ ﻋﻤﺪﺗﺎ رﯾﺸﻪ در ﻋﺮﺻﻪ ﺳﯿﺎﺳﯽ و اﻗﺘﺼﺎدی دارد، ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺗﻤﺮﮐﺰزداﯾﯽ از اﯾﻦ ﻋﺮﺻﻪ ﻫﺎی ﻧﻈﺎم ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ و آﻣﻮزﺷﯽ رﺧﻨﻪ ﮐﺮده اﺳﺖ. ﻣﺸﮑﻼﺗﯽ ﻧﻈﯿﺮ ﮐﻤﺒﻮد ﻧﯿﺮوی اﻧﺴﺎﻧﯽ ﻣﺘﺨﺼﺺ، ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺷﺪن و ﻣﻘﺎوﻣﺖ از ﻃﺮف ﻣﺪرﺳﺎن ﻣﻮﺟﺐ ﺗﻮﺟﻪ دوﺑﺎره دوﻟﺘﻬﺎ ﺑﻪ ﺗﻤﺮﮐﺰﮔﺮاﯾﯽ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ارﺗﻘﺎی ﮐﯿﻔﯿﺖ آﻣﻮزش و رﻓﻊ اﯾﻦ ﻣﺸﮑﻼت ﺷﺪه اﺳﺖ. ﮔﺬار ﻧﻈﺎم ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی درﺳﯽ اﯾﺮان ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﻋﺪم ﺗﻤﺮﮐﺰ در ﻃﺮاﺣﯽ و ﺗﺪوﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی درﺳﯽ ﮐﻪ در ﺣﻘﯿﻘﺖ ﻧﻮﻋﯽ ﻓﻠﺴﻔﻪ ﻋﻤﻞ در ﺳﻄﺢ ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ و ادراﮐﯽ ﻧﯿﺰ ﻫﺴﺖ، اﻣﺮی ﺣﺘﻤﯽ اﺳﺖ؛ اﻣﺎ ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺗﻤﺮﮐﺰ زداﯾﯽ اﯾﺠﺎد اﻧﻌﻄﺎف ﻧﺎﻣﺤﺪود ﻧﯿﺴﺖ و ﺑﺎ ﻣﻮاﻧﻊ و ﻣﺤﺪودﯾﺖ ﻫﺎﯾﯽ روﺑﺮوﺳﺖ ﮐﻪ در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﺎ روش ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ ﺿﻤﻦ ﺗﺒﯿﯿﻦ ﺗﻤﺮﮐﺰﮔﺮاﯾﯽ ﺗﻤﺮﮐﺰزداﯾﯽ، ﺑﻪ وﯾﮋه در ﻋﺮﺻﻪ آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ و ﻧﻈﺎم ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ، ﺑﻪ ﻋﻠﻞ ﻋﻤﺪه اﻧﺤﺮاف از ﻫﺪف اﺻﻠﯽ ﺗﻤﺮﮐﺰزداﯾﯽ، از ﺟ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﯿﺶ از ﺣﺪ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺣﺎﺷﯿﻪ و ﺗﻮﺟﻪ ﮐﻤﺘﺮ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﮐﯿﻔﯽ و ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه. ﻧﺘﺎﯾﺞ اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ در زﻣﺎن ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺷﺮاﺋﻂ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ در ﻧﻈﺎم آﻣﻮزﺷﯽ از ﺑﻌﺪ ﺗﺨﺼﺺ و ﻣﻬﺎرت و آﻣﺎدﮔﯽ ﻫﺎی اوﻟﯿﻪ، واﮔﺬاری اﺧﺘﯿﺎرات ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮی و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی ﺑﻪ ﻃﻮر ﮐﺎﻣﻞ، ﺑﻪ وﯾﮋه در ﺣﯿﻄﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ و درﺳﯽ، راﻫﮑﺎر ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ در ﺟﻬﺖ ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﺋﯽ ﺑﻪ ﻧﯿﺎز ﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. ﭼﻨﯿﻦ اﻣﺮی ﻻزم اﺳﺖ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺪرﯾﺠﯽ و ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ از ﻣﺮاﺣﻞ ﺑﺎﻻﺗﺮ، ﻧﻈﺎم آﻣﻮزﺷﯽ آﻏﺎز ﮔﺮدد و از استانهای آغاز شود که در این رابطه از آمادگی بیشتری برخوردارند همچنین از دوره های تحصیلی همچون آموزش عالی و متوسطه که ازآمادگی بیشتری برخوردار هستند انتقال قدرت صورت گیرد.
After a relatively long period of centralization and by beginning the experience of decentralization from <Abstract>70
decade onwards, governments have been fluctuated to centralized and decentralized systems. Since
decentralization is mainly originated in political and economic arena, therefore decentralization has been
interfered from this education and curriculum system. Problems such as shortage of specialized labor,
globalization and teachers' resistance has caused that governments re-pay attention to decentralization in order to
promote the quality of education and to remove these problems. Passing education curriculum system of Iran
toward decentralization in designing and codifying the curriculum is a necessary issue that indeed is a kind of a
practical philosophy in the conceptual level. But the process of alteration toward decentralization and making is
not limited and is encountered with obstacles and limitation that in this research it is analytically explained
centralization and decentralization, especially in higher education arena and curriculum system as well as
described the main deviation causes of the basic purpose of decentralization, including over-consideration to
marginal problems and less consideration to the quality and content issues. The results of this study showed that
in the present time, regarding to the situation of human resource in education system, there is not a proper
approach to respond the existing requirements for expertise, skill and preparation dimensions and devolution of
decision-making and fully planning especially within the area of education and curriculum plans. It is necessary
to start gradually and from top of education system and from provinces that are ready more. Also transferring the
power must be done from education courses such as higher and secondary education that are well prepared.
Machine summary:
"گذار نظام برنامه ریزی درسی ایران به سمت عدم تمرکز در طراحی و تدوین برنامه های درسی که در حقیقت نوعی فلسفه عمل در سطح مفهومی و ادراکی نیز هست ، امری حتمی است ؛ اما فرایند تغییر به سمت تمرکز زدایی و ایجاد انعطاف نامحدود نیست و با موانع و محدودیت هایی روبروست که در این مقاله با روش تحلیلی ضمن تبیین تمرکزگرایی و تمرکززدایی، به ویژه در عرصه آموزش عالی و نظام برنامه درسی، به علل عمده انحراف از هدف اصلی تمرکززدایی، از جمله توجه بیش از حد به مسائل حاشیه و توجه کمتر به مسائل کیفی و محتوایی پرداخته شده .
تمرکز زدایی در بهبود کیفیت یادگیری شامل دروندادها (معلمان ، کتب درسی و میزان کارآموزی معلم )، فرآیندها (میزان زمان مستقیم آموزشی، میزان یادگیری فعال )، بروندادها (نمرات آزمون ، میزان دانش آموختگی) و پیامدها (عملکرد در شغل آتی) موثر است (بانک توسعه آسیا١، ٢٠٠١) 1 Asian Development Bank تاریخچه و سیر تحول نظام های آموزشی و تجربیات سایر کشورها و رویکردهای مورد استفاده تاریخچه و سیر تحول نظام متمرکز عموما به قرن ١٩ و ٢٠ نسبت داده میشود؛ رشد جمعیت ، رشد شهرها، توسعه و رشد حکومت ها به دنبال آن جستجوی استانداردها برای آموزش و پرورش در همه عناصر از جمله اهداف ، محتوا، مکان ، منابع مالی ..."