Abstract:
زمینه و هدف: پژوهش حاضر به دنبال افزایش چابکی سازمانی از طریق تعهد و یادگیری سازمانی در نیروی
انتظامی استان مازندران است.
روش شناسی: این پژوهش از نوع توصیفی -پیمایشی است که به روش میدانی اجر ا شد . جامعه آماری
پژوهش، کارکنان نیروی انتظامی استان مازندران بوده که به روش تصادفی طبقه ای تعداد 390 نفر انتخاب
شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه های محقق ساخته، شامل 90 سوال است. برای مطالعه پایایی پژوهش ، از روش آلفای کرونباخ و برای روایی نیز از روایی صوری و محتوا استفاده شده است . برای تجزیه وتحلیل فن تحلیل عاملی و معادلات ساختاری استفاده شد. ،T داده ها؛ از روش های آماری توصیفی، آزمون
،0/ یافته ها: یافته ها نشان می دهد که میزان ضریب مسیر بین یادگیری سازما نی و تعهد سازمان ی برابر با 60 0 و میزان ضریب مسیر بین تعهد / میزان ضریب مسیر بین یادگیری سازمانی و چابکی سازمانی برابر با 82 0 است که نشان از تاثیر بالای متغیر تاثیرگذار بر متغیرهای وابسته مربوطه / سازمانی و چابکی سازمانی 59 است.
نتایج: نیروی انتظامی برای تحقق چابکی سازمانی در بین کارکنان، باید تعهد و یادگیری سازمانی را در
حوزه های درون سازمانی و تعاملات بیرونی نهادینه کند
Machine summary:
ایـن نتیجه به نوعی با نتایج پژوهش های امـین بیـدختی و همکـاران (١٣٩٢) و علامـه و همکاران (١٣٩٠) که به بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی بـا تعهـد سـازمانی و یـا تأثیر یادگیری سازمانی بر تعهد سازمانی پرداخته اند؛ همخوانی دارد.
این نتیجه بـه نـوعی بـا نتـایج پژوهش های سـمندری و سـربلند (١٣٩٣)؛ لنـداران و همکـاران (٢٠١٤) و کلانـی و همکاران (١٣٩٢) که به بررسی رابطه یادگیری سازمانی و چابکی سازمانی و یا تـأثیر یادگیری سازمانی بر چابکی پرداخته اند؛ همخوانی دارد.
- بر اساس نتایج پژوهش ، به مدیران نیروی انتظامی استان مازندران پیشنهاد می شـود که برای افزایش تعهد سازمانی کارکنان نیروی انتظامی ؛ یادگیری سازمانی را به عنوان ابزاری ارزشمند و عاملی راهگشا در درون سازمان ایجاد کننـد و بـرای ایـن کـار، بـه مؤلفه های بیرونی نیز توجه ویژه ای مبذول دارند؛ زیرا نیروی انتظامی با شـعار پلـیس جامعه محور، به دنبال آن است کـه از ظرفیـت هـای بـرون سـازمانی نیـز در راسـتای یادگیری سازمانی بهره ببرد.
با توجه به اینکه الگوی پژوهش ، افزایش چابکی سازمانی را از طریق تعهد و چابکی سازمانی تأیید کرد و با توجه به اهداف یـادگیری سـازمانی کـه شـامل خلـق ظرفیت های جدید برای یادگیری های جدید است ؛ بـه فرمانـدهان و مـدیران نیـروی انتظامی استان مازندران پیشنهاد می شود که با توجـه بـه رشـد فزاینـده فنـاوری در عرصه های گوناگون و افزایش سلایق مخاطبان و برای انطباق با تغییرات غیرقابل مهار محیط و برای پاسخ گویی مناسب و هدفمند به این تغییرات ؛ به ابعاد و مؤلفه های مؤثر بر هر یک از متغیرهای سه گانه توجه کرده و آن را در سازمان عملی کنند.