Abstract:
هدف از این پژوهش توصیفی-تحلیلی، بررسی روابط بین تصویر و متن در کتابهای آموزش زبان انگلیسی کاتینگ ایج و امریکن انگلیش فایل براساس چارچوب نظریه نقشگرای هلیدی و نظریه نشانه-شناسی کرِس و فان لیوین است. این نظریهها با مشخص کردن روابط بین تصویر و متن، روشی را برای درک بیشتر معنا در کتابهای آموزشی زبان انگلیسی به زبانآموزان ارائه میدهند. این پژوهش سه معنای اندیشگانی، بینافردی و متنی را در تصاویر و متن بررسی میکند. نتایج این پژوهش در برگیرنده چند نکته میباشد. نخست، بررسی معنای اندیشگانی حاکی از این است که روابط بین تصاویر و متن در دو گروه تفصیلی و بروز کلامی و ذهنی افکار خلاصه میشود. دوم، بررسی معنای بینافردی نشان میدهد این روابط به دو نوع معنای تعاملی و سنجشی تقسیم میشوند. سوم، بررسی معنای متنی رابطه بین تصویر و متن را در دو گروه اطلاعات کهنه و نو، و اطلاعات واقعی و ایدهال تقسیم میکند. سرانجام، این پژوهش بر اهمیت این روابط معنایی برای فهم متنهای چند شیوهای و تاثیر آن بر مخاطب تأکید میکند.
The aim of this descriptive-analytic article is to investigate the relations between images and their related texts in American English File and Cutting edge ELT textbook series based on the frameworks of Hallidays systemic functional linguistics and Kress and van Leeuwens semiotics. These theories offer a way to understand meaning in multimodal English teaching textbooks by defining the relationships between images and their related texts. This article suggests four points through investigating three meanings (ideational, interpersonal, and textual) in the images and texts. Firstly, the investigation of the ideational meaning suggests that the relationships between images and texts are summarized in two groups including expansion and projection. Secondly, the analysis of the interpersonal meaning indicates that these relationships are summarized in two kinds of meanings, including interactive and evaluative. Thirdly, the analysis of the textual meaning shows that these relations are divided in new/given information and real/ideal information. Finally, this study highlights the importance of these semantic relations to understand multimodal texts and their impacts on the readers.
Machine summary:
ارزیابی پیوستگی های بین تصویر و متن در کتابهای آموزش زبان انگلیسی * علی روحانی دانشیار زبان انگلیسی ، گروه زبان انگلیسی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران ** بشیر جم استادیار زبانشناسی ، گروه زبان انگلیسی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران *** زهرا جمشیدزاده کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی ، گروه زبان انگلیسی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران (تاریخ دریافت :٩٥/٠٩/٢٥، تاریخ تصویب :٩٦/٠٥/٠١، تاریخ چاپ: مرداد١٣٩٦) چکیده هدف از این پژوهش توصیفی /تحلیلی ، بررسی پیوستگی هـای بـین تـصویر و مـتن در کتـابهـای آموزش زبان انگلیسی کاتینگ ایج و امریکن انگلیش فایل براساس چارچوب نظریة نقش گرای هالیـدی و نظریه نشانه شناسی کرس و فان لیوین است .
همچنیچن به بررسی پیوستگی میان نگاره و مـتن وابـسته بـه آن، در سـه سطح معنای اندیشگانی ، بینافردی و متنی ٦ به این دو پرسش پاسخ دهد: آیا بپوستگی میان نگاره و متن نظیر به آن وجود دارد؟ آیا این پیوند رابطه کمکی به آشکارسازی معنا برای زبـانآمـوزان و مدرسان زبان می کند؟ چارچوب نظری انسانها در جوامعی چند وجهی زندگی می کنند که این خود موجب می شود از مجموعه ای نشانه ها برای درک و یادگیری معنا در محیط یادگیری اسـتفاده کننـد.
)به تصویرصفحه رجوع شود) تصویر ٢ (برگرفته از کتاب کاتینگ ایج ٤، صفحه ١٨) بنابر معنای متنی ، متن اصلی این نگاره به مثابة اطلاعات کهنه ، در سمت چـپ قـرار گرفتـه است و بخش کوچکی از تصویر را شامل می شود.
Visual semiotics: How still images mean?
A multimodal analysis of image-text relations in picture books.