Abstract:
اولین گام در راستای تحول بنیادین و کنار گذاشتن نظام کهنه و تقلیدی نهاد آموزش و پرورش در نظام جمهوری اسلامی ایران، شناخت دقیق از مسائل پیش روی آموزش و پرورش کشور است؛ هدف این پژوهش ارائه¬ الگویی نظاممند بهمنظور استخراج نظام مسائل انقلاب اسلامی مبتنی بر بیانات رهبر معظم انقلاب است؛ بدین منظور سعی شد تمام سخنرانیهای مرتبط با حوزه آموزش و پرورش معظم له مطالعه و فیش¬برداری، و الگو با روش دلالتپژوهی استخراج شود. در پایان مشخص شد که الگوی مورد نظر مبتنی بر دو رکن الگوهای توصیفی و الگوهای هنجاری نظام مسائل آموزش و پرورش تشریح شده است.
Machine summary:
"وزارت و نهادهای سیاستگذاری کلان نمودار ١: تلخیص گزاره های هنجاری (ارکان مفهومی) الگوی استخراج نظام مسائل بر اساس اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی در نهایت ، آموزش و پرورش را از نگاه ایشان میتوان در هشت نقطه کانونی ـ که از ضرب اجزای دو رکن نظری و عملی به دست میآید ـ به بحث گذاشت : وزارتخانه (مسئولان ) مدرسه (مدیر و معاونان ) کلاس (معلم ) دانش آموز (کتاب ) تربیت تعلیم همان طور که ملاحظه شد از یک سو هر کدام از این هشت محور مستقلا در اندیشه حضرت امام خامنه ای حفظه الله تعالی ارزشمند، و به آنها پرداخته شده است .
بدین ترتیب در فصل خط مشیها باید به چهار محور کلی توجه کرد که برای نظم بهتر ذهنی، این چهار محور در چارچوب ارکان عملی تعریف شده در بخش اول پیگیری خواهد شد به این صورت که حوزه های خط مشی گذاری در آموزش و پرورش با ارکان عملی این نهاد به صورت ذیل تناظر یک به یک خواهد داشت : مواد و کتابهای درسی دانش آموز معلم ، محتوا و روش تعلیم کلاس و معلم تربیت معلم و معاونت پرورشی مدرسه ، مدیر و دیگر مسئولان وزارت و نهادهای برنامه ریزی راهبردی سیاستگذاری کلان ١ ـ کتابهای درسی و ارتباط آن با دانش آموز: کتابهای درسی یکی از دو ابزار اصلی آموزش پرورش برای تحقق ارکان نظری آن یعنی «تعلیم » و «تربیت » است و از همین رو چگونگی تدوین و تألیف آنها از اهمیت فراوانی برخوردار است ."