Abstract:
سکوت از دیدگاههای مختلف زبانشناختی در نوشتار (شوالم 1998، صادقی2009، افرات2007) و همچنین موقعیتهای اجتماعی(هاکین، 2002 و کورزون، 1973) مورد بررسی قرار گرفته است که به طور کلی به مثابه بخشی از زبان با نقشهای متفاوت در نظر گرفته میشود که در این پژوهش، ابتدا به مفهوم سکوت به عنوان نشانه زبانی میپردازیم. سپس، با بررسی تقسیمبندی سکوت در تعامل اجتماعی از دیدگاه هاکین و کورزون و همچنین انواع سکوت در ساخت روایت از دیدگاه صادقی 2009، به نقاط مشترک انواع سکوتهای اجتماعی و روایی در بافتهای مختلف میپردازیم. هدف این پژوهش، دست یافتن به ویژگیهای مشترک سکوت در تعامل اجتماعی و سکوت روایی است که به واسطه نگفتن ایجاد میشوند. نتیجة حاصله نشان میدهد که سکوت پیشانگاشتی، درونمایهای و ماهرانه در تعامل اجتماعی بنا به شباهتهای بافت موقعیتی دارای کارکردی مشابه با سکوت روایی هستند.
Machine summary:
گفتمان دلالی سکوت از دیدگاه زبان شناسی (تقاطع سکوت در تعامل اجتماعی و سکوت روایی ) لیلا صادقی اصفهانی (کارشناس ارشد زبانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی ) تاریخ دریافت مقاله : دی ١٣٨٨ تاریخ پذیرش مقاله : اسفند ١٣٨٨ چکیده سکوت از دیدگاه های مختلف زبان شناختی در نوشتار (شوالم ١٩٩٨، صادقی ٢٠٠٩، افرات ٢٠٠٧) و همچنین موقعیت های اجتماعی (هاکین ، ٢٠٠٢ و کورزون ، ١٩٧٣) مورد بررسی قرار گرفته است که به طور کلی به مثابه بخشی از زبان با نقش های متفاوت در نظر گرفته می شود که در این پژوهش ، ابتدا به مفهوم سکوت به عنوان نشانه زبانی می پردازیم .
مثال این نوع آخر شامل پاره گفتارهای حذفی (Elliptical utterance)، کوته سازی (Abbreviation) و اختصار (Clipping) می شود (کورزون ، ١٩٩٨، ص٧) که فرد به قصد و به صورت دلبخواهی سکوت را با دلالت خاص ایجاد می کند.
سکوت (فقدان گفتار) به مثابه یک دال صفر ممکن است وقتی به واسطه یک مدلول به صورت گزاره ای از نوع «من نباید حرف بزنم » یا «من حرف نخواهم زد» تفسیر شود، به عنوان سکوت هدف مند در نظر گرفته شود.
برای اینکه سکوت در مفهوم زبانی دارای معنا باشد، سخنگو باید دارای قصد باشد - یعنی دال صفر دارای یک مدلول گفتنی باشد، معنایی که ممکن است به صورت واژه ها بیان شود (کورزون ، ١٩٩٨، ص٨).
) Silence: Interdisciplinary Perspectives, London: Routledge, pp.
), Silence: Interdisciplinary Perspectives, Mouton de Gruyter, Berlin and New York, pp.