Abstract:
اﻓﺰاﯾﺶ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﺷﻬﺮﻫﺎ در ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﺟﻬﺎن ﺳﻮم و ﺑﻪ ﺗﺒﻊ آن اﺳﺘﻔﺎده روزاﻓﺰون از ﺳﻮﺧﺖﻫﺎی ﻓﺴﯿﻠﯽ و اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﺮاﻓﯿﮏ، اﯾﻦ ﮐﺸﻮرﻫﺎ را ﺑﺎ ﻣﻌﻀﻼت ﻣﺘﻌﺪد روﺑﻪرو ﺳﺎﺧﺘﻪ اﺳﺖ. دوﭼﺮﺧﻪ ﺑﺎ ﻣﺰاﯾﺎی ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﻓﺮد ﻣﺎﻧﻨﺪ ارزاﻧﯽ، ﻋﺪم ﻣﺼﺮف ﺳﻮﺧﺖ ﻓﺴﯿﻠﯽ،اﯾﺠﺎد ﺗﺮاﻓﯿﮏ ﮐﻤﺘﺮ و ﻋﺪم اﺛﺮات ﻣﻨﻔﯽ ﺑﺮ ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ ﺑﯿﺶ از ﭘﯿﺶ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﮑﻤﻞ ﺳﺎﯾﺮ وﺳﺎﯾﻂ ﻧﻘﻠﯿﻪ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﮔﺮ اﺳﺖ. ﯾﮑﯽ از ﻋﻤﺪهﺗﺮﯾﻦ راﻫﮑﺎرﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺻﺎﺣﺐﻧﻈﺮان ﺑﺮای دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار ﺷﻬﺮی ﻣﻄﺮح ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ، اﺳﺘﻔﺎده ﺑﯿﺸﺘﺮ از دوﭼﺮﺧﻪ اﺳﺖ. ﻫﺪف از ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ، ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﻬﺮی ﺑﺮ اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﺤﺮک ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ ﺷﻬﺮوﻧﺪان از ﻃﺮﯾﻖ دوﭼﺮﺧﻪﺳﻮاری در ﺧﯿﺎﺑﺎن اﻣﺎم ﻋﻠﯽ ﺑﻮده اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ 4 ﺷﺎﺧﺺ اﯾﻤﻨﯽ و اﻣﻨﯿﺖ، راﺣﺘﯽ و آﺳﺎن ﺑﻮدن ﻣﺴﯿﺮ، وﯾﮋﮔﯽﻫﺎی ﻫﻨﺪﺳﯽ و ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ ﭘﯿﻮﺳﺘﮕﯽ ﻣﺴﯿﺮ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ از ﻃﺮﯾﻖ ﻣﺸﺎﻫﺪات ﻣﯿﺪاﻧﯽ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﮔﺮدآوری ﺷﺪه و ﺟﻬﺖ ﭘﺮدازش اﻃﻼﻋﺎت از ﻧﺮماﻓﺰار SPSS ﺑﺮای ﺳﻨﺠﺶ و رﺗﺒﻪﺑﻨﺪی ﺷﺎﺧﺺﻫﺎ و ﮔﺮوهﻫﺎی ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﯿﺎز ﻣﺘﻔﺎوت ﺷﻬﺮوﻧﺪان، ﺟﻬﺖ ﺳﻨﺠﺶ ﻣﻄﻠﻮﺑﯿﺖ وﺿﻊ ﻣﻮﺟﻮد ﻣﻌﺎﺑﺮ از ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی متفاوﺗﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه و ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﮐﯽ از آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﺎﺧﺺ اﯾﻤﻨﯽ و اﻣﻨﯿﺖ ﺑﺎﻻﺗﺮﯾﻦ رﺗﺒﻪ را در ﺑﯿﻦ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎ دارد که معادل 3.33 ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ و ﺷﺎﺧﺺ راﺣﺘﯽ و آﺳﺎﻧﯽ ﻣﺴﯿﺮ ﺑﺎ رﺗﺒﻪ 1.33 ﮐﻤﺘﺮﯾﻦ رﺗﺒﻪ را دارا ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﻟﺬا اﯾﻦ ﺧﯿﺎﺑﺎن ﻣﻄﻠﻮبﺗﺮین ﻃﺮاﺣﯽ را در ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﻋﻤﻮﻣﯽ داﺷﺘﻪ اﺳﺖ.
Urbanization in developing countries and consequently increasing use of fossil fuels and increase traffic, these
countries has faced numerous challenges. Bike with unique advantages such as low cost, non-fossil-fuel
consumption, less traffic and no negative effects on the environment is considered as a supplement to other
vehicles more than before. One of the main strategies to achieve the sustainable urban development experts
suggest is greater use of bicycles. The aim of the present study had been the influence of urban design on
increasing citizen’s physical activity through cycling in the streets of Imam Ali. In this study, four indicators
such as; safety and security, comfort and ease of the route, geometrical and physical characteristics and
continuity of the track has been analyzed. The information required in this study was collected through
observations and questionnaires and for data processing, SPSS software for evaluating and ranking indicators
and groups of study is used. According to the different needs of the citizens, different indicators used to assess
the suitability of existing roads. Survey results indicate that the safety and security has the highest order (3.33)
among the other indicators and index of comfort and ease of the route with 1.33 score has the lowest order.so
this axis has desirable design for bike.
Machine summary:
"با توجه به مشکل اصلی که امروزه در حمل ونقل شهری مشهود است ، طراحی مسیرهای دوچرخه سواری و برنامه ریزی فرهنگی به منظور استفاده از دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل ونقل در مسیرهای اصلی و فرعی شهرها و مناطق دیگر غالبا میتواند بسیاری از مشکلات ناشی از تردد و ترافیک های سنگین درون شهری را کاهش دهد و با برنامه ریزی کوتا ه مدت و بلندمدت ، آرامش واقعی در رفت وآمدهای شهری را برای انسان به ارمغان آورد.
همچنین آلودگی هوا و استفاده از سوخت های فسیلی را تا حد قابل توجهی کاهش دهد (غفاری گیلانده و همکاران ، ١٣٩٤)؛ و امروزه مشکل حل نشده ترافیک در شهرها و آلودگی هوا ناشی از دود خودروها عوارض سهمگینی در سلامتی و نشاط مردم دارد و باعث مرگ بسیاری از بیماران قلبی و ریوی می شود بنابراین سیاست حمل و نقل میتواند نقش کلیدی در مبارزه با سبک زندگی غیر متحرک بازی کند و این کار از طریق گسترش حمل و نقل عمومی و دوچرخه سواری امکان می - گردد (حبیبی، ١٣٩٣).
نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بین دسترسی بهتر به ایستگاه های دوچرخه و میزان استفاده از آن به عنوان وسیله حمل ونقل رابطه معناداری وجود دارد ولی تعداد ایستگاه های دوچرخه ، طراحی مسیرهای ویژه دوچرخه و سایر تمهیدات اندیشیده شده هنوز کافی نبوده است .
گفتنی است که روش مورد استفاده در این مقاله میتوان برای امکان سنجی کلیه معابر شهر ارومیه برای ایجاد مسیر دوچرخه و اولویت بندی روش های دیگر حمل ونقل پایدار چون پیاده ، حمل و نقل عمومی و تلفیق آن ها با یکدیگر در کلیه معابر شهر ارومیه بهره جست ."