Abstract:
در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، نبود نظام خدماترسانی مناسب، عادلانه و کارآ دسترسی کشاورزان به خدمات و نهادهها را دشوار میسازد. از اینرو، پژوهش حاضر به تبیین، تحلیل و اولویتبندی مشکلات کشاورزان در دسترسی به خدمات کشاورزی میپردازد. پژوهش بهروش پیمایشی انجام میشود. جامعه آماری را کشاورزان بخش مرکزی شهرستان میانه (8318 نفر) تشکیل میدهند. حجم نمونه با استفاده از رابطه کوکران 180 نفر برآورد شده، روش نمونهگیری از نوع ترکیبی مشتمل بر نمونهگیری خوشهای و طبقهای متناسب است؛ و برای جمعآوری اطلاعات میدانی، از پرسشنامه استفاده میشود. براساس نتایج تحلیل، مشکلات کشاورزان ریشه در پنج عامل نگرشی، نظارتی و حمایتی، زیرساختهای حملونقل، توزیع زمانی خدمات، و آموزشی و ترویجی دارد، که حدود شصت درصد کل مشکلات آنها در دسترسی به خدمات کشاورزی را تبیین میکنند.
Farmers’ access to services and inputs are problematic، due to the lack of efficient، appropriate and equitable agricultural service system in many developing countries. The present study is an attempt to explain، analyze and prioritize the problems of farmers’ access to agricultural services. The research is a quantitative survey; the statistical population includes the farmers of central district of Mianeh county، and the total number is 180. Sampling method is a composition of clustering and proportionate stratification، and the data is collected by a questionnaire. The results indicate that the farmers’ access problems are rooted in five attitudinal factors: supportive and monitory، transport infrastructure، time distribution of services، extension، and training that can explain 60 percent of the problems of their access to agricultural services.
Machine summary:
"با توجه به نتایج پژوهش ، برای کاهش مشکلات کشاورزان در دسترسی به خدمات کشاورزی ، می توان از پیشنهادهای زیر سود جست : ‐از آنجا که زمینه هـای نگرشـی یعنـی ، تـأثیر وضـعیت اقتصـادی و پایگـاه اجتمـاعی کشاورزان در نگرش کارکنان نسبت به ارائة بهتر خدمات به آنها به منزلة عـاملی مهـم در ایجاد مشکلاتی در زمینة دسترسی کشاورزان به انواع خـدمات کشـاورزی عنـوان شده اسـت ، بـرای برقـراری عـدالت و عـدم لحـاظ وضـعیت اجتمـاعی و اقتصـادی کشاورزان از سوی کارکنان بخش های مختلـف ارائـة خـدمات بـه کشـاورزان و نیـز پایمال نشدن حقوق کشاورزان خرده پا، پیشنهاد می شود که فعالیت تمامی کارشناسـان مرتبط با خدمات رسـانی کشـاورزی و تمـامی مروجـان و مسـئولان مراکـز خـدمات کشاورزی با نظارت سازمان های مرکزی صـورت گیـرد و سـعی شـود کـه در زمینـة روش های برقراری ارتباط مناسب با ارباب رجوع و تقویت حـس مسـئولیت پـذیری و وجدان کاری کارکنان ، کلاس های آموزشی مربوط برگزار شود؛ ‐از آنجا که تعداد ناکافی مروج نیـز از مشـکلات مهـم قلمـداد شـده اسـت ، پیشـنهاد می شود که تا حد امکان ، برآوردی دقیق از تعداد مروجـان منـاطق مختلـف براسـاس تعداد بهره بردار کشاورز و مساحت اراضی کشاورزی منـاطق صـورت گیـرد و بـرای جذب مروجان در مناطق روستایی تمهیداتی انجام پذیرد؛ ‐براساس یافته هـای تحقیـق ، ۶۸/۳ درصـد از پاسـخ گویـان خـدمات مشـاوره ای را از کارشناسان مراکز خدمات جهاد کشاورزی دریافت می کنند."