Abstract:
با توجه به نقش بانوان در رهبری امور گوناگون و توانایی آنان در کارآفرینی و راهاندازی کسب و کارهای نوین، در این پژوهش تلاش شده عواملی که بر قصد و نیت رهبری و کارآفرینی بانوان مؤثر است مورد بررسی قرار گیرد. پس از طراحی مدل مفهومی پژوهش، پرسشنامه پژوهش به وسیله پژوهشگران طراحی شد. پایایی پرسشنامه به وسیله ضریب آلفای کرونباخ و روایی آن به وسیله نظر خبرگان و تحلیل عاملی مورد تایید قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دختر رشته مدیریت دانشگاههای شهر تهران میباشند. با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه به مقدار 315 نفر برآورد شد. دادهها به وسیله نرمافزار ایموس مورد تحلیل قرار گرفتند و نتایج پژوهش نشان دادند انگیزه رهبری و کارآمدی رهبری بر قصد و نیت رهبری تأثیر مثبت و معنادار دارد؛ شبکههای اجتماعی و کارآمدی کارآفرینی بر قصد و نیت کارآفرینی تأثیر مثبت و معنادار دارد؛ افزون بر اینها، مشخص شد که کارآمدی رهبری و انگیزه رهبری و کارآمدی رهبری و کارآمدی کارآفرینی دارای تأثیر مثبت و معنادار بر یکدیگرند. افزون بر این نتایج، مشخص شد که حمایتهای مالی و انگیزه کارآفرینی بر قصد و نیت کارآفرینی تأثیر معناداری ندارد؛ همچنین، شبکههای اجتماعی بر قصد و نیت رهبری تأثیری معنادار ندارد.
Machine summary:
در پژوهشـی کـه به وسیله سبا٣و همکاران (٢٠١٢) انجام شد، بیان گردید کـه عوامـل متعـددی ماننـد دیـدگاه فـرد نسبت به ساختار سازمانی، نوع رهبری و مدیریت سازمان، وجود اعتمـاد بـین مـدیران وکارکنـان و پاداش اختصاص داده شده برای افراد، در شکل دهی نگرش آنان نسبت به کسب و کار و حرفـه شـان تأثیر دارد و این امر نیز به نوبه خود در شکل دهی قصد و نیت فرد مؤثر اسـت ( & ,Seba, Rowley ٢٠١٢ ,Lambert).
در پـژوهش وسـتابی و همکاران (٢٠١٠)، نگرش فرد نسبت به کسب و کار و هنجارهای ذهنی کـه از آن کسـب و کـار در ذهن فرد شکل گرفته به عنوان عواملی که بر قصد و نیت وی برای انجـام کارهـای گونـاگون تـأثیر 1- Intrapreneurship 2- Corporate Entrepreneurship 3- Seba 4- Judge 5- Westaby میگذارد، نام برده شده است که ایـن قصـد و نیـت بـه نوبـه خـود بـر رفتـار فردتـأثیر مـیگـذارد (٢٠١٠ ,Lee &Westaby, Probst, ).
, 2012) کارآمدی و انگیزه فرد & ,Westaby, Probst) نگرش فرد نسبت به کسب و کار و هنجارهای ذهنی که از آن کسب و کار در Lee, 2010) ذهن فرد شکل گرفته ویژگیهای یک فرد از نظر مهارتهای اجتماعی، ارتباطی به مانند توانایی (Anderson, متقاعد کنندگی افراد، توانایی معاشرت با دیگران، توانایی ارتباط با مافوق، Krajewski, Goffin, & (٢٠٠٨ ,Jackson مهارتهای مذاکره و مهارتهای عمومی مانند گرایش به پیشرفت ، قابلیت اطمینان و اعتماد در فرد، انعطافپذیری و استقلال و مهارتهای مدیریتی فرد (Waller, 2006) علاقه ی فرد نسبت به رشته انتخابی نگرش به یک کار و هنجارهای ذهنی که فرد نسبت به آن کسب و کار در (٢٠٠٥ ,Westaby) ذهن خود دارد؛ حمایت های دریافت شده از جانب خانواده و محیط زندگی فرد & ,Krueger, Reilly) ارزشهایی که فرد انتظار دارد در یک محیط کار کسب کند؛ باورهای هنجاری Carsrud, 2000) فرد؛ کارآمدی فرد در این پژوهش تلاش شده است عواملی که بر قصـد و نیـت کـارآفرینی و قصـد و نیـت رهبـری دانشجویان دختر رشته مدیریت مؤثر است مورد شناسایی قرار گیرد.