Abstract:
تمرکز اصلی برنامههای آموزش محیط زیست، تغییر رفتار اجتماعی زیستمحیطی جامعهی هدف، از طریق افزایش دانش اجتماعی زیستمحیطی و برانگیختن نگرشهای حامی محیط زیست است. برنامهی آموزش محیط زیست در مدارس اصفهان از جمله فعالیتهای آموزشی و بنیادی ادارهی کل حفاظت محیط زیست اصفهان در سال تحصیلی 90-1389 بود. هدف این مطالعه ارزشیابی این طرح است. جهت اجرای این پژوهش از طرح آزمایشی پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده گردید. روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای با حجم نمونه 150 نفرانجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه با رابطان محیط زیست و پرسشنامه شامل مقیاسهایی در مورد دانش، نگرش و رفتار زیستمحیطی دانشآموزان است. دانش، نگرش و رفتار اجتماعی زیستمحیطی دانشآموزانی که مدارس آنها در طرح آموزش اجتماعی زیستمحیطی مشارکت نمودهاند در مقایسه با مدارسی که در این طرح مشارکت ننموده تغییرات مثبتی داشته است. نتایج حاصل از این ارزشیابی نشان داد بررسیهای جداگانه در مورد مدارس حاکی از آن است که تفاوتها در مدارسی که برنامههایی از قبیل؛ زنگ سلامت، زنگ هوای پاک، نمایشگاه کتاب سبز، مانور دوچرخهسواری و ... داشتهاند و فعالیتهای بیشتری نمودهاند به طور چشمگیرتری ظاهر شده است.
Machine summary:
"«شناخت آگاهی، نگرش و رفتار زیستمحیطی دانشآموزان سراسر کشور آمریکا با تأکید به روی دانشآموزانی که در مجاورت شرایط نامساعد قرار دارند » پژوهش مذکور زیر نظر موسسهی تربیتی و آموزشی زیستمحیطی ملی توسط «روپر استراج» اجرا شده و یافتههای این پژوهش توسط نمایندگی حفاظت محیط زیست آمریکا تنظیم شده است.
به علاوه با توجه به اصول اخلاقی تحقیق، محقق قبل از اجرای تحقیق رضایت و موافقت آزمودنیها را در نظر داشت و در صورت عدم رضایت دانشآموزی، به روش جایگزینی تصادفی، دانشآموزی دیگر جایگزین شد؛ سپس در هر ناحیه 1 مدرسه که در طرح آموزش اجتماعی زیستمحیطی شرکت نکرده بود و طبق نظر کارشناسان ناحیه، همتا با مدرسهی گروه آزمایش بود، به عنوان گروه کنترل انتخاب گردید.
در مصاحبههای مربوط به مدیریت مدرسهی آزمایشی ناحیهی 4 مشخص شده فعالیت خاصی در این مدرسه صورت نگرفته است و حتی رابط اجتماعی زیستمحیطی آنها نیز از رابط بودن خود هیچ اطلاعی نداشت و مدیر مدرسه معتقد بودند که، اولویتهای مهمتر دیگری در دستور کار دارند و همچنین بدون تخصیص اعتبار فعالیت خاصی نتوانستند انجام دهند.
از دیگر نتایج این طرح آنکه در کلیهی مدراس گروه کنترل نواحی سهگانه نگرش و رفتار اجتماعی زیستمحیطی دانشآموزان در پیشآزمون تغییر قابل ملاحظهای نداشته است؛ اما آگاهی اجتماعی زیستمحیطی دانشآموزان در این مدارس نیز همانند مدارس آزمایش تفاوت قابل ملاحظهای داشته است؛ این مطلب نشانگر آن است آموزشهای رسمی مدارس و آموزشهای ضمنی دیگر که از طریق ادارات و ارگانهای دیگر اعم از شهرداریها و رسانههای جمعی صورت میگیرد، توانسته است در فاصلهی دو آزمون، آگاهیهای اجتماعی زیستمحیطی کلیهی دانشآموزان را افزایش دهد و مؤثر واقع شود."