Abstract:
یکی از استدلالهایی که بر نادرستی سقط جنین به لحاظ اخلاقی از لحظه لقاح اقامه شده، استدلالی است که به «استدلال آیندهای شبیه آیندۀ ما» معروف است و مدافعان و مخالفان بسیاری دارد. دان مارکوس - که این استدلال بیشتر با نام او قرین است و با نام او شناخته میشود - با مسلّم انگاشتن و نادرست بودن قتل انسانها و ضمن توجیه و تبیین این نادرستی، میکوشد تا با بیان و برجسته کردن شباهت جوهری جنین با انسانها، نادرستی قتل را به سقط جنین نیز سرایت دهد. بر این اساس و در نگاه او، همانگونه که قتل انسانها بهلحاظ اخلاقی نادرست است، سقط جنین و کشتن آن نیز به همان دلیل نادرست خواهد بود. در این مقاله ضمن بررسی و نقد این استدلال، اشکالات دیوید بونین به آن نیز بررسی و نقد خواهد شد و در پایان تقریری تازه از این استدلال - بر مبنای انگارههای پذیرفتهشده در فلسفۀ اسلامی - ارائه میشود.
Machine summary:
از ایـن رو، نادرسـتی قتل بدین دلیل است که قتل یکی از بزرگ ترین ضـرر و زیان هـای ممکـن را بـر مقتـول تحمیـل میکند (١٨٩ :١٩٨٩ ,Marquis) و اگر گفته شود افراد بسیاری هستند که در حال حاضر بخـش هـایی از آینده شان را ارزشمند نمـیداننـد، میتـوان گفـت آنهـا هـر چـه بزرگ تـر شـوند و ارزش هـا و تواناییهایشان تغییر کنند، به جایی خواهند رسید که آنها را ارزشمند خواهنـد دانسـت ، امـا اگـر کشته شوند، نه تنها از آنچه اینک ارزشمند میدانند محروم میشوند، بلکـه از آنچـه بعـدها نیـز ارزشمند خواهند دانست ، محروم خواهند شد.
از نظر بونین با فرض اینکه تنها مورد غیر قابل مناقشه نادرستی قتل مـورد «ی »، یعنـی افـرادی مانند تو و من هستند، دلیلی وجود ندارد که عبارت «یا بعدا میل خواهنـد داشـت » (۲) را بـه عبارت «الان میل دارند» (۱) بیفزاییم ، چون به سادگی میتوان گفت که p حق حیاتی مانند تو یا من دارد اگر p آینده ای شبیه آیندۀ ما داشته باشد که p الان میـل بـه محفـوظ مانـدن آن دارد.
بر اساس تبیین مارکوس چون فرد بالغ در اغمای موقت در حال حاضر میلی به آینده بلکـه هیچ گونه میلی در مورد هیچ چیزی ندارد، برای تبیین نادرستی قتل و اینکـه او از حـق حیـاتی مانند تو و من برخوردار است میبایست تقریر «میل کنونی» اصل آینـده ای شـبیه آینـدۀ مـا را اصلاح کرده و عبارت «یا میل خواهد داشت » را به آن بیفـزایم (٦٥ :.
اگر این ادعای بونین درست باشد، در آن صورت تقریر او از اصل آینده ای شبیه آیندۀ مـا مستلزم آن نیست که سقط جنین از زمان لقـاح نادرسـت باشـد، در حـالی کـه لازمـۀ تقریـر مارکوس نادرستی آن است .