Abstract:
شناخت کارکنان شایسته، اعطای پاداش به آنها و ایجاد انگیزه برای بهبود عملکرد آنان از جملهعلل اصلی ارزیابی عملکرد است. در گذشته، مدیران، ارزیابی عملکرد را فقط بهمنظور نظارت بر کار کارکنان انجام میدادند، درحالیکه امروز جنبۀ راهنمایی و ارشادی این عمل، اهمیت بیشتری یافته است. هدف نهایی این تحقیق، تعیین چارچوبی برای مقایسۀ دو نظام ارزیابی عملکرد و نظام ارزشیابی شایستگیها در یکی از سازمانهای وابسته به نیروهای مسلح است. روش این تحقیق از حیث هدف، کاربردی و از حیث ماهیت تحقیق، توصیفی ـ پیمایشی است.
جامعۀ آماری این تحقیق شامل 108 نفر از مسئولین نیروی انسانی و مدیران ارزشیابی عملکرد است که نمونۀ آماری بر اساس کلشماری یعنی کل جامعۀ آماری را دربر میگیرد. این افراد کسانی هستند که اغلب هر دو نظام ارزشیابی را در سازمان موردمطالعه درک کردهاند. یافتههای تحقیق حکایت از آن داردکه نظام ارزشیابی شایستگیها در تمامی ابعاد سهگانۀ ورودی با میانگین (3.78)، فرایند با میانگین (3.82) و خروجی با میانگین (3.64) نسبت به نظام ارزیابی عملکرد، از وضعیت مناسبتری برخوردار است.
Machine summary:
هدف نهایی این تحقیق، تعیین چارچوبی برای مقایسۀ دو نظام ارزیابی عملکرد و نظام ارزشیابی شایستگیها در یکی از سازمانهای وابسته به نیروهای مسلح است.
ابعاد و متغیرهای نظام ارزیابی عملکرد و نظام ارزشیابی شایستگیها <TD>عنوان بعد</TD> <TD>تعداد بعد</TD> <TD>عنوان متغیر</TD> <TD>تعداد متغیر</TD> <TD>تعداد شاخص</TD> <TD>ورودی</TD> <TD>1</TD> <TD>اسناد بالادستی</TD> <TD>9</TD> <TD>3</TD> <TD>معیارها و سنجههای ارزیابی</TD> <TD>6</TD> <TD>زیرساختها</TD> <TD>3</TD> <TD>مراجع و منابع ارزیابی</TD> <TD>13</TD> <TD>ارزشیابها</TD> <TD>5</TD> <TD>جامعۀ هدف</TD> <TD>3</TD> <TD>حمایت مدیران و مسئولین</TD> <TD>3</TD> <TD>فرهنگ سازمانی</TD> <TD>3</TD> <TD>ابزارهای ارزیابی</TD> <TD>5</TD> <TD>پردازش</TD> <TD>1</TD> <TD>سنجش و اندازهگیری</TD> <TD>3</TD> <TD>9</TD> <TD>تأیید نمرات</TD> <TD>3</TD> <TD>تجزیهوتحلیل</TD> <TD>3</TD> <TD>خروجی</TD> <TD>1</TD> <TD>کارکردها</TD> <TD>3</TD> <TD>8</TD> <TD>سیمای فردی</TD> <TD>11</TD> <TD>سیمای سازمانی</TD> <TD>7</TD> <TD>جمع</TD> <TD>3</TD> <TD></TD> <TD>15</TD> <TD>95</TD> مطابق جدول فوق و پس از تأیید خبرگان، در این تحقیق جهت مقایسۀ دو نظام، 3 بعد، 15 متغیر و 95 شاخص شناسایی شد.
همچنین یافتههای تحقیق نشان میدهد که: 1 ـ وضعیت متغیرهای ورودی نظام ارزشیابی شایستگیها نسبت به نظام ارزیابی عملکرد از مطلوبیت بیشتری برخوردار است و شکافی به میزان 0.
The importance of HR practices and workplace trust in achieving superior performance: a study of public-sector organizations, International Journal of Human Resource Management.