Abstract:
زمینه: تضمین سرمایه اجتماعی، آزادی جریانهای محیط کسبوکار و اخلاقمداری را افزایش میدهد و مانع بروز ناهنجاریهای اخلاقی در جامعه میشود. بهمنظور رسیدن به توسعه محیط کسبوکار، لزوم توجه به احیا و آمادهسازی بسترهای لازم اعم از اعتماد و هنجارهای اخلاقی و شبکهها برای احقاق سرمایه اجتماعی، احساس میشود. پژوهش حاضر میکوشد به این سوال پاسخ دهد که ارتباط سرمایه اجتماعی با محیط کسبوکار چگونه است و وضعیت شاخصهای سرمایه اجتماعی و محیط کسبوکار در جامعه چگونه است.
نتیجهگیری: زمانی بهبود محیط کسبوکار تضمین میشود که چارچوبی در جامعه ایجاد گردد که ابتدا سرمایه اجتماعی تضمینشده است چراکه تسهیل ارتباطات در حوزههای مختلف سرمایه اجتماعی و تقویت هنجارهای اخلاقی میتواند در بهبود محیط کسبوکار نقش مهمی داشته باشد. در این شرایط با توجه به یافتههای تحقیق شاخصهای سرمایه اجتماعی بر محیط کسبوکار تاثیر مستقیم دارند. از این نظر، میتوان به بهبود محیط کسبوکار از طریق ارتقای شاخصهای سرمایه اجتماعی اقدام کرد. همچنین بر اساس برخی دادهها، شاخصهای سرمایه اجتماعی و محیط کسبوکار در ایران در رتبهبندیهای بینالمللی و همچنین ارزیابیهای داخلی در جایگاه مناسبی قرار ندارند که این میتواند ناقض بهبود محیط کسبوکار شود و باعث بروز ناهنجاریهای اخلاقی گردد و ریسکپذیری را در جامعه افزایش دهد.
Machine summary:
در این مقاله، ارتباط سرمایه اجتماعی که خود با هنجارهای اخلاقی7 گرهخورده است با محیط کسبوکار8 به شکلی مختصر مطرح میشود.
این مؤلفهها به چهار دسته شاخصهای اعتماد، روابط اجتماعی، رفتارهای نوعدوستانه و مشارکت (سیاسی و اجتماعی) تقسیم میشوند و نشاندهنده درهم تنیدگی سه سطح اصلی زندگی اجتماعی یعنی سطوح خرد، میانه و کلان است که میتواند بر کیفیت محیط اقتصادی و کسبوکارها تأثیر بگذارد(12).
1- رفتارهای نوعدوستانه از نظر کمک به فقرا در پژوهشی از افراد پرسیده شد که آنها چقدر در فعالیتهای مربوط به جمعآوری اعانه برای فقرا شرکت میکنند؟ (جدول 12) (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به جدول، نزدیک به 47 درصد از پاسخگویان در فعالیتهای مربوط به جمعآوری اعانه برای فقرا شرکت میکنند که وضعیت متعادلی را در کمک به فقرا نشان میدهد.
در این پژوهش ها از افراد سؤال شد که آنها فکر میکنند چند درصد از مردم در فعالیتهای مرتبط با منافع عمومی، یعنی فعالیتهایی که سودی برای افراد ندارد، شرکت میکنند؟ (جدول 13) (رجوع شود به تصویر صفحه) این جدول، نشان میدهد که بیش از 68 درصد افراد معتقدند که کمتر از 50 درصد مردم در فعالیتهای مرتبط با منافع عمومی شرکت میکنند که نشان از نگرش منفی افراد به یکدیگر است.
جدول 14: بررسی وضعیت نگرش نسبت به مهمترین مسائل جامعه (درصد) (14) (رجوع شود به تصویر صفحه) دادههای این پژوهش، نشان میدهد که نهفقط مشارکت سیاسی کمترین اهمیت را در اولویت اول مردم دارد، بلکه در میان دومین انتخاب هر فرد نیز آخرین انتخاب محسوب میشود.
Examines the role of social capital in improving the business environment.
Iranian study of social trust to businesses and guilds country, community, cultural studies.
Moral decay cycles and economic (and social capital development in Iran).