Abstract:
انتخاب اسم مناسب برای محصول میتواند به شناخته شدن تولیدکننده، ترفیع محصول و تبلیغات موثرتر کمک کند. یکی از راههای انتخاب اسم مناسب، استفاده از نمادهای آوایی زبان است. در این پژوهش تعدادی از نمادهای آوایی زبان فارسی که میتوان از آنها در طراحی اسم برند استفاده کرد، بررسی شدهاند. این پژوهش از حیث هدف، کاربردی بوده و از نقطه نظر گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان ساکن در کوی پسران دانشگاه تهران بوده و روش نمونهگیری از جامعه آماری، غیرتصادفی و از نوع اتفاقی بوده است. نتایج نشان میدهد که اسم برندهایی که دارای مصوتهای پیشین زبان فارسی اعم از ”ای“، ”کسره“ و ”فتحه“ هستند، معنای کوچکتر بودن، ظریفتر بودن، ضعیفتر بودن و سبکتر بودن را نسبت به اسم برندهایی که دارای مصوتهای پسین زبان فارسی اعم از”ضمه“، ”آ“ و ”او“ هستند، در ذهن پاسخگویان متبلور میکنند. همچنین اسم برندهایی که دارای مصوتهای پسین زبان فارسی هستند نسبت به اسم برندهایی که دارای مصوتهای پیشین زبان فارسی هستند، معنای سریعتر بودن را در ذهن پاسخگویان متبلور میکنند.
Machine summary:
اهمیت این موضوع به قدری است که هارتلی ١ علت اصلی شکست تاریخی فورد در معرفعی اتومبیعل ادسعل١ را 1 Fox 2 Aaker 1 Yan and Duclos 4 Joachimsthaler 5 Fenko 6 Lowery and Shrum 7 Klink and Athaide 8 Kohli and LaBahn 1 Hartley اسم آن میداند )هارتلی، ١١١٢، به نهعل از کلینعک، ٢١١١(.
فرضیه اول این فرضیه، که در حهیهت ادعا میکرد اسم برندهایی که دارای اکههای )مصوت( پیشین "ای"، "فتحه" "کسره"هستند، معنای "کوچکتر بودن" را نسبت به اسم برندهایی که دارای اکههای پسین "ضمه"، "آ" "ا " هستند، در ذهن پاسخگویان متبلور میسازند، در همه سواخت، تایید شد.
جدول٣- بررسی نتایج فرضیه اول ( به تصویر صفحه مراجه شود)به این ترتیب میتوان گفت اسم برندهایی که دارای مصوتهای پیشین"فتحه"،"ای" "کسره" هستند، معنای "کوچکتر بودن" را نسبت به اسم برندهایی که دارای اکههای پسین "ضمه"، "آ" "ا " هستند، در ذهن پاسخگویان متبلور میسازند.
فرضیه سوم این فرضیه نیز که ادعا میکرداسم برندهایی که دارای اکههای )مصوت( پیشین "ای"، "فتحه" "کسره" هستند، معنای "ظریفتر بودن" را نسبت به اسم برندهایی که دارای اکههای پسین "ضمه"، "آ" "ا " هستند، در ذهن پاسخگویان متبلور میسازند، در همه سواخت جز سوال د م که مربوط به مهایسه مصوت پیشین "ای" با مصوت پسین"آ" بود، مورد تایید قرار گرفت.
بنابراین با توجه به اینکه سواخت پرسشنامه در حهیهت مهایسه د کلمه را از پاسخگویان خواسته بود، امکان این فراهم شده که فرضیه به شکل زیر تغییر یابد 'H٥ اسم برندهایی که دارای اکههای پسین "ضمه"، "آ" "ا " هستند، معنای "سری تر بودن" را نسبت به اسم برندهایی که دارای اکه های)مصوت( پیشین "ای"، "فتحه" "کسره" هستند، در ذهن پاسخگویان متبلور میسازند.