Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش حل مساله محور بر مشکلات رفتاری دانش آموزان انجام شد.
روش پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. تعداد 120 دانش آموز با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و با انتساب تصادفی به دو گروه 00 نفره آزمایش و گواه تقسیم شدند. پس از 10 جلسه آموزش یک ساعته به والدین و معلمان، گروه آزمایشی به مدت سه ماه برنامه حل مساله خانواده/ مدرسه محور را دریافت کردند. برای جمع آوری داده ها در سه فرم دانش آموزان،
والدین و معلمان از مقیاس درجه بندی مشکلات استفاده شد. بر اساس گزارش دانش آموزان، والدین و
معلمان در سه مرحله پیش آزمون- پسآ زمون و پیگیری نشان داد در گروه آزمایشی بین نمرات پیش آزمون- پس آزمون در زیرمقیاس های مشکلات رفتاری تفاوت معناداری وجود داشت؛ اما بین نمرات - پس آزمون پیگیری در زیرمقیاسهای مشکلات رفتاری تفاوت معنادار نبود. بنابراین آموزش حل مساله خانواده/ مدرسه محور بر مشکلات رفتاری دانش آموزان اثربخش است و به عنوان یک برنامه پیشگیرانه اهمیت فراوانی دارد.
Machine summary:
Beck, Williams, Cutting, Apperly & Chappell 4.
Veenstra, Lindenberg, Oldehinkel, De Winter, Verhulst, & Ormel 4 .
همچنین طبق گزارش والدین مشاهده میشود آموزش حل مساله خانواده /مدرسه محور بر زیرمقیاس های رفتارهای برون نمود، رفتارهای درون نمود، بیش فعالی و نمره کل مشکلات رفتاری دانش آموزان گروه آزمایش در پس آزمون مؤثر بوده و این اثربخشی نیز در مرحله پیگیری برقرار است .
در نهایت طبق گزارش معلمان نتایج نشان داد که آموزش حل مساله خانواده /مدرسه محور بر زیرمقیاس های رفتارهای برون نمود، رفتارهای درون نمود، بیش فعالی و نمره کل مشکلات رفتاری دانش آموزان گروه آزمایش در پس آزمون مؤثر بوده و این اثربخشی نیز در مرحله پیگیری برقرار است .
نتایج طبق گزارش دانش آموزان ، والدین و معلمان نشان داد برنامه آموزش حل مساله خانواده /مدرسه محور بر نمره کل مشکلات رفتاری و زیرمقیاس های آن شامل رفتارهای برون نمود، رفتارهای درون نمود و بیش فعالی تأثیر مثبت داشته است .
در همین راستا و همسو با نتایج پژوهش حاضر هگرتی و کاسترمن (٢٠١٢) نشان داده اند برنامه های آموزش به والدین و معلمان ، در کاهش مشکلاتی چون پرخاشگری، اضطراب و افسردگی و همچنین کمک به افزایش سلامت روانی دانش - آموزان با مشکلات رفتاری مؤثر بوده است .
educational sciences: theory & practice,13(3).
Effectiveness of collaborative problem solving in affectively dysregulated children with oppositional-defiant disorder: initial findings.
Education & Treatment of Children, 26 (3), 273-299.
Correlations between parents’ and teachers’ ratings of social skills for a group of developmentally disabled children in Iran.