Abstract:
هدف از پژوهش حاضر تدوین برنامه آموزش مستقیم و تعیین اثر بخشی آن بر یادگیری مهارتهای حل مسئله ریاضی در دانشآموزان بااختلال یادگیری بود. بدین منظور 5 دانشآموز پسر با اختلال یادگیری ریاضی در پایه پنجم ابتدایی از یک مدرسه ابتدایی در ناحیه یک آموزشوپرورش شهر کرج بهعنوان شرکتکنندگان در پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تشخیص اختلال یادگیری، آزمون محقق ساخته حل مسئله ریاضی، آزمون هوش وکسلر ، مصاحبه با والدین و معلمان و پرونده تحصیلی دانشآموزان بود. بر این اساس، دادههای مورد نیاز با استفاده از طرح پژوهش تک آزمودنی از نوع تغییر ملاک در شرایط خط پایه، مداخله آموزشی و پیگیری جمعآوری شد. پس از جمعآوری دادهها در خط پایه، برنامه آموزش مستقیم که بر اساس محتوای کتاب ریاضی پایه چهارم ابتدایی طراحی شده بود، در شرایط مداخله آموزشی بر روی 5 نفر از دانشآموزان شرکتکننده اجرا گردید و هر یک از شرکتکنندگان بین 7 تا 13 جلسه آموزش مستقیم حل مسئله ریاضی در سه سطح (ساده، متوسط و سخت) و به مدت 45 تا60 دقیقه دریافت نمودند. مقایسه عملکرد شرکتکنندگان در شرایط خط پایه، مداخله آموزشی و پیگیری نشان داد که آموزش مستقیم در افزایش مهارت حل مسئله تمامی شرکتکنندگان تأثیر مثبت داشته است و شرکتکنندگان پس از اجرای برنامه آموزشی توانستند به ملاک موفقیت و رفتار هدف دست یابند. بر این اساس میتوان نتیجهگیری کرد که دراین مطالعه برنامه آموزش مستقیم طراحیشده در افزایش و یادگیری مهارت های حل مسئله ریاضی اثربخش بودهاست.
Machine summary:
استاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه تهران"/> 4 تاریخ دریافت : ٩٥/٠٢/١٦ تاریخ پذیرش : ٩٥/١٠/١٥ چکیده هدف از پژوهش حاضر تدوین برنامه آموزش مستقیم و تعیین اثربخشی آن بر یادگیری مهارت های حل مساله ریاضی در دانش آموزان با اختلال یادگیری بود.
مقایسه عملکرد شرکت کنندگان در شرایط خط پایه ، مداخله و پیگیری نشان داد که آموزش مستقیم در افزایش مهارت حل مساله تأثیر مثبت داشته است و شرکت کنندگان پس از اجرای برنامه آموزشی توانستند به ملاک موفقیت و رفتار هدف دست یابند.
Francis, Figl & Savage پژوهش های انجام شده در ایران در زمینه آموزش مستقیم بسیار محدود است .
بنابراین ، جهت پاسخ به پرسش پژوهش در خصوص اثربخشی برنامه آموزش مستقیم بر افزایش مهارت حل مساله ریاضی دانش آموزان با اختلال یادگیری، نتایج عملکرد دانش آموزان در مراحل خط پایه ، مداخله و پیگیری در آزمون محقق ساخته حل مساله ریاضی بر اساس میانگین پاسخ صحیح به مساله های آزمون در هر مرحله و همچنین بر اساس تحلیل دیداری نمودار عملکرد مهارت حل مساله ریاضی و محاسبه اندازه اثر انجام شده است .
افزون براین ، شرکت کنندگان با اختلال نارسایی توجه (علی، حسین ) به جلسات بیشتری بر مهارت حل مساله ریاضی نیاز داشتند؛ اما درنهایت نتایج پژوهش نشان داد که برنامه آموزش مستقیم بر روی این دانش آموزان نیز اثربخش است .
Effectiveness of direct instruction for teaching statement inference, use of facts, and analogies to students with developmental disabilities and reading delays.
Learning disabilities research & practice, 20(3), 172-145.