Abstract:
ارزیابی درونی بهعنوان پدیدهای هدفمند دارای کارکردهای مثبت در زمینه اصلاح و بهبود کیفیت دانشگاهی، ضرورتی انکارناپذیر است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی درونی گروه آموزشی آمار دانشگاه علم و فرهنگ، بهعنوان اولین دانشگاه غیرانتفاعی مجری به بیان اهداف، فرآیند و نتایج میپردازد. به این منظور هفت عامل (ساختار سازمانی، تشکیلات و مدیریت؛ هیئت علمی؛ دانشجویان؛ دورههای آموزشی مورد اجرا؛ فرآیند یاددهیـیادگیری؛ دانشآموختگان؛ امکانات و تجهیزات)، 22 ملاک و 60 نشانگر در نظر گرفته شد. جامعه آماری پژوهش شامل رئیس دانشکده، مدیران گروه (3 نفر)، هیئت علمی (4 نفر) و استادان (5 نفر)، دانشجویان (290 نفر شامل 263 نفر کارشناسی و 27 نفر کارشناسی ارشد)، دانشآموختگان (37 نفر) و مسئول کتابخانه است. اطلاعات مورد نیاز از دانشجویان کارشناسی پیوسته (رشته آمار سنجش آموزش و آمار و کاربردها) با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای و سایر افراد جامعه با استفاده از روش سرشماری کامل جمعآوری شده است. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محققساخته، مصاحبه سازمانیافته و چکلیست استفاده شد. برای بررسی روایی محتوایی پرسشنامه از نظرات استادان راهنما و مشاور استفاده شد. آزمون آلفای کرونباخ، پایایی پرسشنامههای هیئت علمی، دانشجویان کارشناسی، دانشجویان کارشناسی ارشد و دانشآموختگان را به ترتیب 795/ 0، 919/ 0، 971/0 و 766/ 0 نشان داد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و قضاوت درباره میزان کیفیت هر یک از عوامل از طیف سه سطحی مطلوبیت استفاده شد. بهطور کلی از مجموع هفت عامل مورد بررسی، چهار عامل در سطح نسبتا مطلوب و سه عامل در سطح نامطلوب قرار دارد. بر اساس نتایج ارزیابی، نقاط قوت و ضعف، شناسایی و پیشنهادهایی از قبیل جذب هیئت علمی باتجربه، توجه به پژوهش، امکانات و تجهیزات و ارزیابی برای بهبود کیفیت ارائه شده است.
Machine summary:
) - پذيرش دانشجويان کارداني به کارشناسي از مراکز ضعيف تر و از رشته هاي غير مرتبط توسط وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري - مشغله کاري زياد و مشغول بودن هر يک از اعضاي هيئت علمي در پست هاي اجرايي - نبود انگيزه کافي در دانشجويان براي فعاليت هاي پژوهشي و فوق برنامه درسي و علمي - ديدگاه نامناسب دانشجويان نسبت به آينده رشته - نبود مرکزي ويژه اعضاي هيئت علمي و دانشجويان رشته آمار براي مشاوره و ارائه خدمات تخصصي (تحليل آماري) به جامعه دانشگاهي در دانشگاه - تنوع نداشتن استادان و درس هاي ارائه شده در ترم - پذيرش دانشجويان با رتبه هاي پايين سؤال چهارم : چه پيشنهادهايي را ميتوان براي بهبود کيفيت گروه آموزشي آمار در سطوح مختلف دانشگاه ارائه کرد؟ پيشنهادها بر اساس وضعيت نشانگرها، پيشنهادهاي دانشجويان ، دانش آموختگان ، اعضاي هيئت علمي، مدير گروه فعلي و دو مدير گروه قبلي، رييس دانشکده ، مسئول کتابخانه ، نظرات و تجارب پژوهشگر از فرآيند ارزيابي دروني طي انجام اين پژوهش و مطالعه ادبيات مرتبط و موجود به دست آمده است .