Abstract:
هدف پژوهش حاضر سنجش آمادگی اعضای هیئت علمی دانشگاه بیرجند برای پذیرش فرایند مدیریت دانش بر اساس الگوی اتخاذ فراگرد یکپارچه بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به روش پیمایشی انجام شده است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محققساخته استفاده شد که روایی آن را متخصصان و صاحب نظران تأیید کردند وبرای تعیین پایایی آن از آلفای کرونباخ (925/0) استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، همه اعضای هیئت علمی دانشگاه بیرجند بودند. نمونهگیری به روش تصادفی طبقهای غیر نسبتی انجام گرفت که بر این اساس حجم نمونه 160 نفر انتخاب شد. نتایج نشان داد میانگین کلی میزان آمادگی اعضای هیئت علمی دانشگاه بیرجند برای پذیرش فرایند مدیریت دانش بر اساس الگوی فراگرد اتخاذ یکپارچه بیشتر از حد متوسط (61%)، اما کمتر از حد مطلوب (80%) بود. یافتهها نشان داد میزان آمادگی جامعه پژوهش برای پذیرش فرایند مذکور بر اساس هر کدام از مؤلفههای پنجگانه الگوی پژوهش با حد مطلوب تفاوت داشته و پایینتر از آن بود. بین تمایل اعضای هیئت علمی برای پذیرش با آمادگی به طور کلی (ترکیب مؤلفههای پنجگانه) و هر کدام از مؤلفهها بهجز «ساختار سازمانی» رابطه وجود داشت. میزان نقش تمایل در آمادگی برای پذیرش مدیریت دانش نیز 35 درصد پیشبینی شد.
Machine summary:
نتايج نشان داد ميانگين کلي ميزان آمادگي اعضاي هيئت علمي دانشگاه بيرجند براي پذيرش فرايند مديريت دانش بر اساس الگوي فراگرد اتخاذ يکپارچه بيشتر از حد متوسط (٦١%)، اما کمتر از حد مطلوب (٨٠%) بود.
پژوهش حاضر با استفاده از «الگوي فراگرد اتخاذ يکپارچه ١» 2 انجام شده است و با استفاده از اين الگو بر اساس پنج مؤلفه فرهنگ سازماني ، ساختار سازماني ٣، فناوري اطلاعات ٤، انتظار عملکرد٥ و انتظار تلاش ٦ در جهت اتخاذ فرايندهاي مديريت دانش ، ميزان آمادگي اعضاي هيئت علمي مورد بررسي قرار گرفته است (جلال الدين ، عبدالکريم و محمد٧، ٢٠٠٩).
بين آمادگي اعضاي هيئت علمي دانشگاه بيرجند براي پذيرش فرايند مديريت دانش بر اساس مؤلفه هاي پنج گانه (فرهنگ سازماني، ساختار سازماني، فناوري اطلاعات ، انتظار عملکرد و انتظار تلاش ) با حد مطلوب تفاوت معناداري وجود دارد.
٣. بين ميزان تمايل پذيرش فرايند مديريت دانش توسط اعضاي هيئت علمي دانشگاه بيرجند در حوزه هاي مختلف آموزشي تفاوت معنادار وجود دارد روش پژوهش اين پژوهش از نظر هدف کاربردي بوده و به روش پيمايشي انجام شده است .
جدول (٢) ضرايب رگرسيون (رجوع شود به تصویر صفحه) فرضيه اول : بين ميزان آمادگي اعضاي هيئت علمي دانشگاه بيرجند براي پذيرش فرايند مديريت دانش بر اساس هر يک از مؤلفه هاي پنج گانه با حد مطلوب تفاوت معنادار وجود دارد.
نتايج حاصل از آزمون اين فرضيه (جدول ٦) نشان داد که بين ميزان تمايل اعضاي هيئت علمي براي پذيرش فرايند مديريت دانش در حوزه هاي مختلف آموزشي تفاوت معنادار وجود دارد (٠٠٠٠=p-value).
Knowledge Management Adoption and Implementation Readiness: A Case Study of the National Library of Malaysia.