Abstract:
هدف از این نوشتار، بررسی و اولویتبندی عوامل موثر بر اجتماعپذیری در فضاهای داخلی ایستگاههای مترو با تکیهبر قابلیتهای موجود در اینگونه فضاها است. امروزه فضاهای مترو به دلیل استفاده بسیار زیاد افراد از آن در طول شبانهروز، بهعنوان یکی از فضاهای شهری پرکاربرد ایفای نقش مینماید. چنین به نظر میرسد که اینگونه فضاها علاوه بر اینکه بهعنوان مکانی برای وجوهی کارکردی در جهت نقلوانتقال سریع و مناسب افراد موردتوجه قرار دارند، میتوانند زمینهساز ارتقا سطح تعاملات اجتماعی میان افراد استفادهکننده از آن نیز باشد؛ لذا چنین به نظر میرسد که با شناخت از مجموعه عواملی که شکلگیری این مهم را در چنین فضاهایی تامین میکنند، میتوان در جهت تامین ابعاد اجتماعی نیازهای انسان نیز گامی مهم برداشت.
در همین راستا پس از تدوین چارچوب نظری تحقیق شامل استخراج و جمعبندی کلیه شاخصهای تاثیرگذار بر اجتماعپذیری افراد در فضاهای مترو از طریق مطالعات کتابخانهای و نیز گردآوری دیدگاه خبرگان در این خصوص، به طراحی پرسشنامه جهت گردآوری اطلاعات پرداخته شد. تعداد 200 پرسشنامه در ایستگاههای مختلف مترو شهری تهران منتشر گردید و نتایج با استفاده از آزمون فریدون و نیز آزمون تی یک نمونهای مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج بهدستآمده نشان از آن داشت که از میان عوامل مختلف تاثیرگذار بر اجتماعپذیری فضاهای ایستگاهی، شاخصهای وجود مبلمان و وجود کاربریهای متنوع در کنار هم که زیرمجموعه عوامل عملکردی دستهبندیشدهاند، به ترتیب در اولویتهای اول و دوم و پسازآن شاخص وجود آثار هنری در ایستگاه مترو که زیرمجموعه عوامل کالبدی هستند، سومین اولویت در ارتباط با ایجاد انگیزههای اجتماعپذیری افراد در فضاهای مترو به شمار میرود.
Behavioral bases that individual units of the environment in their everyday life experiences، will be involved with them and appropriate to the situation will change behavior. In this context، the educational environment as a great behavioral setting، has areas of performance in a behavioral setting، each of which is also open to different behaviors. This research by analyzing the behavior settings in Tahzib art school and check the factors affecting on power of the behavior setting in an art school On one hand discussed ongoing pattern of behavior settings And the other examines specifications of behavior settings، Research approach is qualitative، and is descriptive analysis، that will be done in the first chapter as content analysis and In person part will be done as Case studies. Finally the observed behaviors of the students in schools and behavior patterns offers the solution in each of the domains to strengthen each of the behavior settings. And this results obtained that for example in art school workshops and classes with creating flexible furniture، the perfect size of class، Natural light، using natural elements، Allocate a portion of the class to private space and It can be effective in strengthening the behavior settings. The need to study is checking the characteristics of each behavior settings and creating strategies for each behavior setting.
In another case create various corridors and dynamic that using symbols and elements، works of students cause creating variations place for social exchange and leads corridors behavior setting empowerment.
Another important behavior setting in art school is yard space that for power of this behavior setting can design zigzag ways، embedded equipment for interactive games. Use of green space for sitting، create privacy in girls school and diversified flooring with geometric shapes. That this factors leads yard space behavior setting power.
As a result with creating responsive space for activities in behavior setting can added power behavior settings.
Machine summary:
(Kittelson & Associates,1999:6) فضاهاي ايستگاهي به عنوان يکي از پرکاربردترين نمونه هاي فضـاهاي عمـومي ، در طـول شـبانه روز محـيط مناسـبي جهـت برقـراري ارتباطات اجتماعي و رشد تعامل مطلوب انسان – انسان و انسان – مکان محسوب مي شوند ايستگاه هاي مترو بـه دليـل پيوسـتگي بـا بافت شهري و با توجه به عملکردشان ، مکان برخورد گروه هاي مختلف اجتماعي هستند و به علت ارتباط نزديک با زنـدگي اجتمـاعي شهروندان ، ازنظر اجتماعي ، فرهنگي ، هنري و اقتصادي مي تواند بر زندگي افراد تـأثير بگـذارد (٢٠٠١ ,Sariyildiz &Dusmisevic ).
بر اين اساس پرسش اصلي تحقيق به اين ترتيب مطرح مي گردد که عوامل اثرگـذار بر ارتقاء تعاملات اجتماعي در ايستگاه هاي مترو چيست و نحوه و ميزان اثرگذاري هريک چگونه است ؟ بررسي ادبيات موضوع ابعاد اجتماعي فضاهاي عمومي : فضاي عمومي شهر، فضاي همزماني حضور است (آرنت ، ١٩٥٨)؛ فضايي اسـت کـه بـراي همـه اقشار مردم (حداقل در ساعاتي از شبانه روز) قابل دسترس باشد (لنگ ، ١٣٨١).