Abstract:
برخلاف دوره مدرن اولیه که «خود» در سطح دولت ملت ها تثبیت و هویت یابی می شد؛ امروزه جهانی شدن و قلمروزدایی شدن به نوعی سیالیت هویت یابی اجتماعی انجامیده است. درا ین وضعیت یکی از مهم ترین چالش های علمی و سیاست گذاری بحث نسبت و رابطه ی هویت یابی های اجتماعی ملی و جهانی و میزان تعلق و تعهد به آنان است.
پژوهش حاضر با روش کمی و پیمایشی، برجستگی مولفه ها و همبستگی هویت های ملی و جهانی را بین 400 نفر از دانشجویان لر دانشگاه یاسوج بررسی کرده است. روش نمونه گیری، روش چند مرحله ای طبقه ای بوده است. براساس نتایج تحقیق، پاسخگویان، ادبیات و اشعار ملی، و سبک پوشش غربی را برجسته ترین مولفه های هویت های ملی و جهانی دانسته اند. آنها بیشترین تعهد و تعلق خاطر را به ترتیب، به هویت ملی و جهانی داشته اند. براساس نتایج تحقیق می توان گفت اگر هویت ها را متشکل از عناصر متعددی در نظر بگیریم، پاسخگویان در انتخاب هر یک از عناصر مربوط به هویت های ملی و جهانی «گزینشی» عمل می کنند و رابطه ی بین انواع هویت ها از نوع تضاد یا همنشینی نیست. در مقابل، اگر هویت ها را به عنوان کلیت های یکپارچه و منسجم در نظر بگیریم، رابطه ی بین آنها از نوع رابطه ی تضاد و قدرت/ مقاومت است.
Machine summary:
" پرسش های پژوهش این پژوهش درپیپاسخگوییبه پرسش هایزیراست : ١-میزان تعهدوتعلق خاطردانشجویان لردانشگاه یاسوج بـه هویـت هـایملـیو جهانیچقدراست ؟ ٢-وضعیت برجستگیمؤلفه هایگوناگون مربوط به هریک ازهویت هـایملـیو جهانیدربین دانشجویان لردانشگاه یاسوج چگونه است ؟ ٣-چه ارتباطیبین هویت هایجمعیملیوجهـانیایـن دانشـجویان بـایکـدیگر وجوددارد؟ پیشینه ی پژوهش تاجیک اسماعیلی(١٣٩١)درپژوهشیبه بررسـیرابطـه ی مؤلفـه هـایهویـت ملـیو هویت جهانیپرداخته است ؛نتایج نشان دادکه برخیازابعـادهویـت ملـیبـاهویـت جهانیرابطه نداردوبرخیدیگرازابعادآن باهویت جهانیرابطه ی منفیومعنیداری دارد.
( به تصویر صفحه مراجعه شود) مدل ١: چگونگی رابطه ی دوسویه ی هویت های ملی و جهانی همراه با ابعاد آنها روش شناسی پژوهش روش پژوهش مقاله ی حاضرکمیوپیمایشی(توصیفی ـتحلیلی)؛باابزارپرسشنامه ی پژوهشگرساخته ،وجامعه ی آماریآن ،دانشجویان لردانشگاه یاسوج درسال تحصـیلی ٩٥-١٣٩٤(باحجم ٤١٩٥نفر)بوده است .
جدول ٥: شاخص های مهم مرتبط با برازش مدل ارائه شده شاخص مقدار تفسیر CMINDF (کااسکوئر نسبی) 2/31 مقدار قابل قبول (بین ١ تا ٣) TLI (شاخص برازش غیر نرم ) 0/95 برازش عالی (بالاتر از ٠/٩٠) NFI (شاخص برازش نرم شده ) 0/98 برازش عالی (بالاتر از ٠/٩٠) RMSEA 0/01 برازش عالی (بین ٠/٠٠ تا ٠/٠٥) GFI 0/98 تعیین برازش مطلق مدل (عالی) CFI 1/00 مقدار قابل قبول PCFI 0/61 شاخص های مقتصد ( قابل قبول ) PNFI 0/49 شاخص های مقتصد ( قابل قبول ) براساس داده هایجدول شماره ی ٥میتوان گفت انطباق قابل قبـولیبـین مـدل بـه تصویردرآمده (مدل ٢)باداده هایتجربیمربوط به همبستگیدوسویه بین هویت های جمعیملیوجهانیوجوددارد.
این یافته بـا وجودهمسانیبانظریه ی «سلسله مراتب برجستگیهویتی"استرایکر،به سلسله مراتب برجستگیمؤلفه های درون یک هویت جمعیواحدنیزاشاره دارد؛هم چنین ،برخلاف ، نظریه ی تاجفل وترنر،بیانگر«قدرت انتخاب "کنشگردربین مؤلفه هایمتعددمتعلق به عرصه هایگوناگون هویتیاست ؛وضعیتیکه کمتردرنظریه هایپیشـین مـوردتوجـه قرارگرفته است ."