Abstract:
مفهوم هویت در سال های اخیر، به شدت متاثر از فناوری اطلاعات و ارتباطات بوده و فضای
مجازی، نقشی پررنگ در شکل گیری یا تغییر هویت کاربران، به ویژه جوانان در ایران داشته است.
هویت به عنوان یکی از مهم ترین مولفه های زندگی اجتماعی، به شدت تحت تاثیر دنیای مجازی
اینترنت است. هدف تحقیق حاضر بررسی نسبت بین اینترنت و هویت در ایران است. براین اساس،
38 مقاله علمی-پژوهشی کمی (شامل 918 صفحه) در زمینه اینترنت و هویت در ایران طی
سال های 1382 تا پایان فروردین ماه 1396 تجزیه وتحلیل ثانویه شد. اطلاعات تحقیق با استفاده
از پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، نشریات علمی ایران و پایگاه های اختصاصی الکترونیکی
مجلات علمی- پژوهشی مصوب وزارت علوم گردآوری شده اند. پژوهش دریافته که بیشترین
تحقیقات کمی به ترتیب به چهار گرایش پژوهشی اینترنت و هویت های ملی ( 11 مورد)، اجتماعی
5 مقاله)، فرهنگی ( 5 مورد) و دینی ( 3 مقاله) جوانان در ایران اختصاص داشته است. نتایج تحقیق )
معرف آن است که اینترنت به مثابه میدان هایی برای فراغت مجازی جوانان تلقی شده و علاوه بر
آن جوانان ایرانی درخلال استفاده از اینترنت در معرض تغییرات هویتی قرار گرفته اند. به واسطه
استفادة اینترنت هویت های مدرن رشد کرده و همچنین هویت بازنمایی شده است؛ لیکن زمینه
کاهش انواع هویت های گوناگون (ملی، اجتماعی، فرهنگی، دینی و...) جوانان را فراهم کرده است.
همچنین اینترنت سبک های زندگی جوانان را به شیوه های جدید زندگی دیجیتال پیوند زده و
باعث توجه بیشتر جوانان به اوقات فراغت و تغییر نحوة گذران اوقات فراغت کاربران شده است.
Machine summary:
توان شناسـایی تمایـزات و تشـابهات به معنای دسـته بندی اشـیاء یـا افـراد در دسـته های معیـن خواهـد بـود کـه هـر دسـته دارای سال سوم ، شماره ١٢ زمستان ١٣٩٥ شـباهت در اجـزاء خـود و تمایـز با دسـتۀ دیگر اسـت ؛ لـذا در ادامـه جنکینـز دو معنای ٣١٥٨٠٨ دیگـر بـه آن اضافـه می کنـد: اول طبقه بندی کـردن اشـیاء و افـراد و دوم مرتبط سـاختن خـود بـا چیـز یا کس دیگـر که بـه بازتابی بودن هویـت در روابـط اجتماعی دلالـت دارد.
نتایج پژوهش حاضر در راستای تحقیقات جواهری و باقری (١٣٩٠) و عدلی پور و همکاران (١٣٩٤) دریافته که در جوانان ایرانی به واسطۀ استفاده از اینترنت ، هویت های مدرن و بازاندیشانه رشد کرده و اینترنت موجب تغییرات هویتی در جوانان شده است .
جدول شمارة ٥) توزیع فراوانی تحقیقات کمی اینترنت و هویت در ایران براساس موضوع مقاله موضوع تعداد موضوع تعداد موضوع تعداد سال سوم ، شماره ١٢ اینترنت و هویت ملی ١٠ اینترنت وهویت جنسیتی ١ اینترنت و هویت سیاسی ١ زمستان ١٣٩٥ اینترنت وهویت اجتماعی ٥ اینترنت و هویت زنان ١ اینترنت و هویت مدرن 1 320503 اینترنت وهویت فرهنگی ٥ اینترنت و هویت خانوادگی ١ اینترنت و ابعاد هویت 2 اینترنت وبازاندیشی هویت ٢ اینترنت و هویت ملی و دینی ١ اینترنت و هویت همالان 1 اینترنت و سلامت عمومی ٢ اینترنت و هویت دینی ٢ اینترنت وهویت دانشگاهی ١ نقش هویت براعتیاداینترنت ٢ جمع کل 38 استفاده از اینترنت مخصوص گروه سنی خاصی نیست و همۀ گروه های سنی را دربرمی گیرد.