Abstract:
مقدمه: علوم اعصاب شناختی و خواندن ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند. با نگاهی به چالشهای عصب شناختی نارساخوانی و مزایای کارکرد شناختی و عصب روان شناختی بازی هدف کلی پژوهش اثربخشی بسته آموزشی بازیهای شناختی بر مهارتهای عصب روان شناختی دانش آموزان نارساخوان بود. روش: طرح پژوهش از نوع نیمه تجربی با پیش آزمون و پس آزمون و دوره پیگیری(2ماه پس از اجرای پس آزمون)بود که 30 نفر از دانش آموزان نارساخوان پسر به طور غیر تصادفی به عنوان نمونه انتخاب، و به صورت تصادفی و به طور مساوی در دو گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند. آموزش به کمک ابزار محقق ساخته در 25 جلسه 5/ 1 ساعته طی سه ماه بر روی گروه آزمایش اجرا شد. برای گردآوری اطلاعات، از مقیاس هوشی وکسلر کودکان ویرایش چهارم، آزمون نارساخوانی نما و آزمون عصب روان شناختی کانرز استفاده شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی(تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: تحلیل دادهها نشان داد که آموزش بسته بازیهای شناختی بر بهبود عملکرد عصب روان شناختی دانش آموزان نارساخوان موثر است(01/ 0> p). نتیجه گیری: بسته آموزشی بازیهای شناختی می تواند رویکرد درمانی موثری در جهت بهبود مهارت های عصب روانشناختی دانش آموزان نارساخوان که پیشنیاز خواندن می باشد، باشد.
Cognitive Neurosciences and reading have close relationship with each other. Neuropsychological skills are prerequisite for reading. Looking at the dyslexia neurological challenges and benefits of and neuropsychological and cognitive function of play was the general objective of the study that examined the effectiveness of educational package of cognitive plays on neuropsychological skills of dyslexic students.
Methods: The study design was quasi-experimental with pre-test and post-test and follow-up period (two months after the implementation of the post-test) in which 30 dyslexia male students were selected as sample of study using non-random sampling، and they were assigned randomly into experimental and control groups. Experimental group was educated using researcher-made tool in 1.5-hour sessions over three months.For data collection، the fourth edition of the Wechsler Intelligence Scale for children، dyslexia test and neuropsychological tests of Connors were used. Data were analyzed using descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (analysis of variance with repeated measures).
Findings: Data analysis showed that educational package of cognitive plays are effective in improving neuropsychological performance of dyslexic students (p<0.01). In addition، results of analysis of variance with repeated measurements showed that the effect of educational package of cognitive plays in improving the neuropsychological skills of dyslexic students was stable (p<0.01).
Conclusion: educational package of cognitive plays can be an effective therapeutic approach to improve the neuropsychological skills of dyslexic students.