Abstract:
اگرچه عصر نوین در ابتدا به شکل یک جنبش به نظر می رسید، اما دیری نپایید که به بستری برای پیدایش و رشد هزاران «شبه جنبش معنوی نوپدید» تبدیل شد. شبه جنبش های مرتبط با عصر نوین به دنبال اهدافی نظیر رشد و شکوفایی معنوی هستند و به این منظور باورها و برنامه های متعدد و متنوعی را دربرمی گیرد. تنوع و تکثر باورها و الگوهای رفتاری در میان شبه جنبش های عصر جدید به قدری زیاد است که بسیاری از آنها هیج ربط و شباهتی به هم ندارند.
برخی از محققان دو اصل را به عنوان اساس عصر جدید معرفی کرده اند: یک، باور به عصر نوینی که با افزایش آگاهی معنوی و تحقق صلح جهانی فرا می رسد. دوم، نقش افراد و گروه ها در نشر آگاهی معنوی و زمینه سازی برای فرارسیدن عصر نوین. با توجه به اصل دوم، استفاده گسترده از رسانه های جمعی و ظرفیت هنر ضرورتی انکارناپذیر است. گسترش استفاده از رسانه ها برای ترویج معنویت عصر جدید، به ویژه در فیلم ها و سریال ها فضای رسانه ای و هنری، جامعه ما را نیز تحت تاثیر قرار داده است. این اثرپذیری از دو زاویه به چشم می آید؛ نخست، پخش فیلم ها و سریال های خارجی و دیگر، تولید فیلم ها و سریال های داخلی که با رویکرد معنوی تولید می شوند.
Although it seems the modern era began with only one movement، it provided a situation for the emergence and growth of thousands of "Pseudo-spiritual movements". Pseudo-spiritual movements associated with the modern era pursue goals such as growth and spiritual prosperity، and because of this they have numerous beliefs and programs. Diversity of beliefs and behavior patterns among Pseudo-spiritual movements is so widespread to the extent that most of them have no relevance and similarity to each other.
Some researchers have introduced two principles as the basis of new era: first; a belief in a new era that comes with increased spiritual awareness and realization of world peace، and second; role of individuals and groups for coming a new era by expanding spiritual knowledge. According to the second principle، the widespread use of mass media and the capacity of art are inevitable. Our society is also affected by expansive use of media to promote new age spirituality، especially in movies and TV serials. This affection is visible from two angles: first، presentation of foreign movies and serials، and other locally produced films and TV serials which produced with a spiritual approach.
Machine summary:
تـاکنون در رمان ها، فیلم ها و سریال های زیادی به موضوع و آرمان عصر جدید پرداختـه شـده است و برخی از نهادهای مربوط به ادیان اصیل ، نظیر واتیکان در برابر ایـن جریـان موضع گیری کرده اند.
آگاهی معنوی مورد نظر در شبه جنبش های عصر جدید نوعی ارتباط درونی ، / الهامی و غیرکلامی با نیرویی اسرارآمیز است (بلاوتسکی ، ٤٨:١٣٨٠)که مـی توانـد انسان را به سوی دست یابی به اهدافش هدایت کند.
این گروه ها ادعای قدرتی را می کردند که انرژی معنوی را به جهان انتقال می دهد و پیام هایی را از موجودات فوق طبیعی -به ویژه از مرشدان عروج کرده ی اخوت کبیـر سپید – دریافت می کردند؛ برای نمونه بنیاد فیندهورن اسکاتلند٢٥ بر این باور اسـت که ارتباط آنها با ارواح طبیعی باعث تولید شاهکارهای کشاورزی، برخلاف خاک و آب و هوای نامناسب میشود.
به اعتقاد آنهـا، لوسیفر - شیطان - آنگاه که هنوز از بهشت رانده نشده بود، به عنوان معلم آسـمانی و راهنمای ورود به عصر جدید شناخته میشود، اما برخی از جریان هایی که بیـشتر محافظه کاراند از کاربرد صریح این نام و اشاره به اصل موضوع پرهیـز مـی کننـد و تنها ادعای کانال شدن و ارتباط با موجودات ناشناخته و تسلیم شدن در برابـرآنهـا را مطرح میکنند.
هنرمندان گذشته از اینکه خودشان میتوانند به عاملی برای جذب افراد دیگر به جنبش های معنوی نوظهور تبدیل شوند، در صـورتی کـه ایـده هـای و باورهـای عصر جدیدی را بپذیرند، به طور طبیعی در کارها و آثار هنری خودشان این ایده هـا را جریان میدهند و جلوه گرمی کند.