Abstract:
اﺧﯿﺮا ﺷﻬﺮﻧﺸﯿﻨﯽ در دﻧﯿﺎ ﮔﺴﺘﺮش ﺳﺮﯾﻌﯽ داﺷﺘﻪ اﺳﺖ و ﺗﻌﺪادی از ﮐﻼن ﺷﻬﺮﻫﺎ ﺑﺎ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮ از 10 ﻣﯿﻠﯿﻮن ﻇﺎﻫﺮ ﺷﺪه اﻧﺪ. ﻣﺸﮑﻼت زﯾﺎدی ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﺟﻤﻌﯿﺖ اﻧﺒﻮه در ﮐﻼن ﺷﻬﺮﻫﺎ ﺑﻪ وﺟﻮد آﻣﺪه اﺳﺖ از ﺟﻤﻠﻪ ازدﺣﺎم ﺗﺮاﻓﯿﮏ، آﻟﻮدﮔﯽ ﻫﻮا، ﺗﺼﺎدﻓﺎت ﻣﺼﺮف ﺑﺎﻻی اﻧﺮژی. ﺑﺮای ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺗﻮزﯾﻊ ﻟﺠﺴﺘﯿﮏ و ﺣﻤﻞ وﻧﻘﻞ ﺷﻬﺮی، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﺑﺨﺶ ﻣﺼﺮف ﮐﻨﻨﺪه ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ اﻧﺮژی آﻟﻮدهﮐﻨﻨﺪه، ﺻﺮﻓﻪﺟﻮﯾﯽ در اﻧﺮژی و ﮐﺎﻫﺶ آﻻﯾﻨﺪهﻫﺎ ﺑﺨﺼﻮص در ﮐﻼن ﺷﻬﺮﻫﺎی ﺑﺎ ﺟﻤﻌﯿﺖ اﻧﺒﻮه ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻬﻢ اﺳﺖ. در این ﺗﺤﻘﯿﻖ، ﺳﻌﯽ ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺿﻤﻦ ﺑﯿﺎن ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ و ﺗﻌﺎرﯾﻒ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ، ﺑﻄﻮر اﺟﻤﺎﻟﯽ، ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻗﺒﻠﯽ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ در ﺣﻮزه ی ﻣﺪل ﺳﺎزی ﻟﺠﺴﺘﯿﮏ ﺷﻬﺮی ﺑﺮرﺳﯽ ﮔﺮدﯾﺪه و ﭼﺎﻟﺶ ﻫﺎ و ﮐﻤﺒﻮدﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺷﻮد. ﺳﭙﺲ، ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺷﮑﺎف ﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺗﯽ ﻣﻮﺟﻮد، ﯾﮏ ﻣﺪل رﯾﺎﺿﯽ دوﻫﺪﻓﻪ ﺟﻬﺖ ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﺒﮑﻪ ی ﺗﻮزﯾﻊ ﻟﺠﺴﺘﯿﮏ ﺷﻬﺮی ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺣﺪاﻗﻞ ﺳﺎزی ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎدی و زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ و ﻧﯿﺰ ﺣﺪاﻗﻞ ﺳﺎزی زﻣﺎن ﭘﺎﺳﺦ اراﯾﻪ ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ. ﺗﻘﺎﺿﺎی ﮐﺎﻻﻫﺎ اﺣﺘﻤﺎﻟﯽ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ ﻣﺪل ﺳﺎزی ﺷﺒﮑﻪ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻧﻈﺮﯾﻪ ی ﺻﻒ اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ در ﻣﺪل اراﯾﻪ ﺷﺪه از ﺳﯿﺎﺳﺖ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻣﺎﻟﯿﺎت ﺑﺮ ﮐﺮﺑﻦ و ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﮐﺎرﮔﯿﺮی ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺑﺎ اﻧﺘﺸﺎر ﮐﺮﺑﻦ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺟﻬﺖ اﺳﺘﻘﺮار در ﻣﺮاﮐﺰ ﺗﻮزﯾﻊ ﺷﻬﺮی اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. در اداﻣﻪ، ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺻﺤﺖ ﺳﻨﺠﯽ ﻣﺪل ﯾﮏ ﻣﺜﺎل ﻋﺪدی ﺗﻮﻟﯿﺪ و ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﺣﻞ ﻣﺪل ﺑﺎ روش ﻣﺤﺪودﯾﺖ اﭘﺴﯿﻠﻮن و ﻧﯿﺰ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺣﺴﺎﺳﯿﺖ ﻫﺎی ﻻزم اراﯾﻪ ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ. در ﻧﻬﺎﯾﺖ، ﻧﺘﺎﯾﺞ ﮐﻠﯽ ﺗﺤﻘﯿﻖ و ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدات آﺗﯽ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﮔﯿﺮﻧﺪ ﺑﯿﺎن ﺷﺪه اﺳﺖ.
Machine summary:
(2015 در اين تحقيق ، يک مدل رياضي دوهدفه جهت طراحي شبکه ي توزيع لجستيک شهري به منظور حداقل سازي هزينه هاي اقتصادي و زيست محيطي و نيز حداقل سازي زمان پاسخ ارايه گرديده است .
سيستم هاي ترافيک معمولا در نتيجه ي بحران مختل ميشوند و راه هاي مؤثر ادامه ي خدمات توزيع بايد براي حالت هايي که 1 Yang 2 Crainic et al 3 Dablanc 4 humanitarian logistics 5 Taniguchi 6 Anand 7 Muñuzuri 8 Pablo 9 Wolpert 10 Reuter 11 He et al.
همچنين با توجه به سياست هاي ماليات بر کربن که از طرف دولت و مديران شهري اعمال ميشود، بايد هزينه ي انتشار گازهاي گلخانه اي حاصل از پردازش کالاها در 1 Duren and Miller 2 Jianhua Yang 3Abdelhamid Moutaoukil 4 Crainic 5 Dablanc 6 third-Party Logistics providers 7 Logistic Centers 8 Distribution Centers 9 Sales Terminals 69 مرکز توزيع و نيز عمليات حمل ونقل توسط وسايل نقليه در شبکه در نظر گرفته شود.
a نرخ ماليات بر کربن b درصد کاهش انتشار کربن در هر مرکز توزيع که در آن منابع با کربن پايين در نظر گرفته شده است آهنگ ورود تقاضا در گره هاي شبکه (، و ) آهنگ خدمت دهي در گره هاي شبکه (، و ) پارامتر يک توزيع نمايي منفي جهت بيان نرخ وقوع تقاضا c حد پايين يک متغير تصادفي توزيع يکنواخت که مقدار تقاضا را مشخص ميکند d حد بالاي يک متغير تصادفي توزيع يکنواخت که مقدار تقاضا را مشخص ميکند زمان پاسخ سيستم براي کالاي نوع r که از مرکز لجستيکي i از طريق مرکز توزيع j به پايانه ي فروش k ميرسد.