Abstract:
مدیریت قبل از آن که مدیریت بر افراد باشد، مدیریت بر تیم های کاری است و تیم سازی و کار تیمی از اولویت های هر نظام و سازمان است، هم چنین نیاز به شناخت تیم توسط مدیران به این دلیل است که تیم ها واقعیتی از زندگی سازمانی هستند و اجزای ساختمانی یک سازمان را تشکیل می دهند. تیم سازی و کار تیمی در دانشگاه به ترسیم شفاف چشم انداز و اهداف مشترک کمک می کند و با ایجاد روحیه اعتماد میان منابع انسانی، حس تعهد و مسوولیت پذیری شان را برمی انگیزد. بنابراین هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل دیدگاه مدیران آموزش عالی خراسان به تیم سازی و کارتیمی با استفاده از رویکرد کیفی و روش مطالعه موردی بود و دانشگاه فردوسی مشهد نیز که از مهم ترین و تاثیرگذارترین مراکز آموزش عالی خراسان است به عنوان مورد انتخاب شد. به منظورگردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته، برمبنای مفاهیم حساس حاصل شده از مرور سوابق و منابع و مصاحبه ها ی اکتشافی استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران دانشگاه فردوسی مشهد بود که از میان آنها تعداد 14مدیر با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای تحلیل اطلاعات، از روش تحلیل محتوا و کدگذاری باز و محوری استفاده شد. نتایج حاصل از مصاحبه نشان داد مدیران آموزش عالی دیدگاه و درک مناسبی به شاخصه های تیم سازی و کارتیمی در دانشگاه (شامل دو مقوله کلی ساختار تیمی و روابط تیمی و ده زیر مقوله (مفهوم) هدف مداری، ترکیب تیم و سازماندهی، شبکه تصمیم گیری، نظام بازخورد، هدایت و رهبری، صراحت و صداقت، همگرایی و اعتماد، همکاری و تضاد، تعهد و مشارکت، ارتباطات) دارند و از زمینه و روحیه مناسبی در رابطه با تیم سازی و کار تیمی برخوردار هستند.
Machine summary:
تحلیل کیفی دیدگاه مدیران آموزش عالی خراسان به تیمسازی و کارتیمی دانشگاهی مطالعه موردی: دانشگاه فردوسی مشهد مجتبی نادی محمدرضا آهنچیان محسن نوغانی دخت بهمنی کلثومه شجاع چکیده مدیریت قبل از آنکه مدیریت بر افراد باشد، مدیریت بر تیمهای کاری است و تیمسازی و کار تیمی از اولویتهای هر نظام و سازمان است، همچنین نیاز به شناخت تیم توسط مدیران به این دلیل است که تیمها واقعیتی از زندگی سازمانی هستند و اجزای ساختمانی یک سازمان را تشکیل میدهند.
بنابراین هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل دیدگاه مدیران آموزش عالی خراسان به تیمسازی و کارتیمی با استفاده از رویکرد کیفی و روش مطالعه موردی بود و دانشگاه فردوسی مشهد نیز که از مهمترین و تأثیرگذارترین مراکز آموزش عالی خراسان است به عنوان مورد انتخاب شد.
نتایج حاصل از مصاحبه نشان داد مدیران آموزش عالی دیدگاه و درک مناسبی به شاخصههای تیمسازی و کارتیمی در دانشگاه (شامل دو مقوله کلی ساختار تیمی و روابط تیمی و ده زیر مقوله (مفهوم) هدفمداری، ترکیب تیم و سازماندهی، شبکه تصمیمگیری، نظام بازخورد، هدایت و رهبری، صراحت و صداقت، همگرایی و اعتماد، همکاری و تضاد، تعهد و مشارکت، ارتباطات) دارند و از زمینه و روحیه مناسبی در رابطه با تیمسازی و کار تیمی برخوردار هستند.
4- یافتهها دیدگاه مدیران دانشگاه فردوسی مشهد در رابطه با مفاهیم اساسی تیمسازی و کارتیمی دانشگاهی در 10 مقوله محوری و در دو طبقه اصلی ساختار تیمی و رهبری و روابط تیمی که از طریق بررسی منابع و مصاحبه با مدیران آموزش عالی، مورد شناسایی قرار گرفت و گردآوری شد.
Team Performance Management: An International Journal, Vol. 7, No. 1/2: 5-10.
Team Performance Management: An International Journal, Vol. 7, No. 1/2: 5-10.