Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی چک لیست تنظیم هیجانی کودکان و نوجوانان انجام شد. برای این منظور 271 دانشآموز (121 دختر و 150 پسر) با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از مدارس شهر تهران انتخاب شدند و به چک لیست تنظیم هیجانی پاسخ دادند. به دلیل برازش نشدن مدل تحلیل عاملی تأییدی، دادهها مورد تحلیل عاملی اکتشافی قرار گرفت. نتایج نشان داد که فرم فارسی چک لیست تنظیم هیجانی کودکان و نوجوانان دارای 20 آیتم، و پنج عامل است. اعتبار محتوا با بررسی همبستگی این چک لیست با پرسشنامههای اضطراب، خشم و افسردگی کودکان تأیید شد. برای بررسی پایایی چک لیست تنظیم هیجانی نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد.نتایج نشان داد که پرسشنامه مذکور از اعتبار و پایایی مطلوبی در جمعیت کودکان و نوجوانان ایرانی برخوردار است و میتوان از آن بهعنوان یک ابزار مناسب برای اندازهگیری تنظیم هیجانی در پژوهشها استفاده کرد.
Machine summary:
نتایج نشان داد که پرسشنامه مذکور از اعتبار و پایایی مطلوبی در جمعیت کودکان و نوجوانان ایرانی برخوردار است و میتوان از آن بهعنوان یک ابزار مناسب برای اندازهگیری تنظیم هیجانی در پژوهشها استفاده کرد.
توانایی فرونشانی هیجانات منفی، گرایش یک دانشآموز به سوی پرخاشگری، را مشخص میسازد (دیویدسون، Granefski amp; Kraaij Rottenberg amp; Gross Eisenberg, Champion, amp; Ma Beauchaine, Gatzke-Kopp, amp; Mead Beauregard, Levensque, amp; Paquete پوتنام و لارسن 1 ، 2000).
یکی دیگر از محدودیتهای پرسشنامه مذکور این است که نسخه والد ندارد لذا بدون حضور کودک و نوجوان نمیتوان تنظیم هیجان او را از نظر والد مورد بررسی قرار دارد.
از آنجایی که این چک لیست در ایران مورد استفاده قرار نگرفته است لذا پژوهشگر در صدد بررسی این مسئله برآمد که آیا این ابزار در ایران از پایایی و روایی مطلوبی برخوردار است؟ Davidson, Putnam, amp; Larson Adrian, Zeman, amp; Veits Reis Molina روش جامعه آماری، نمونه و روش اجرای پژوهش جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان 10 تا 16 ساله شهر تهران بودند که در سال تحصیلی 94ـ 93 در مدارس به تحصیل اشتغال داشتند.
مقیاس اضطراب Spielberger, Edwards, Lushene, Montuori, amp; Platzek kovacs حالت، شدت، احساس تنش، تشویش و نگرانی کودکان را در مدت زمانی خاص ارزیابی میکند.
همچنین برای ارزیابی روایی محتوایی آزمون، Bandura, Barbaranelli, Caprara, amp; Pastorelli Muris, Schmidt, Lambrichs, amp; Meesters Caprara همبستگی این آزمون با آزمون موازی آن سیاهه افسردگی بک نسخه دوم در 43 دانشآموز بهنجار مقطع دبیرستان، 56/0 محاسبه گردید که در سطح 01/0 معنادار است.