Abstract:
قابهای مهارشده همگرا دارای سختی بالا در برابر بارهای جانبی میباشند. بااینحال جذب انرژی در این قابها از طریق کمانش مهاربند فشاری انجام میشود که چندان مطلوب نیست. در این تحقیق امکان استفاده از پروفیلهای لولهای با بازشوهای دایروی و بیضوی بهعنوان فیوز جاذب انرژی در صفحه اتصال مهاربندها به یکدیگر در قابهای مهارشده همگرا موردبررسی قرار میگیرد. برای انجام تحقیق از روش اجزای محدود و نرمافزار اباکوس استفاده میشود. در ابتدا با استفاده از تحقیقات آزمایشگاهی موجود در ادبیات موضوع، صحت سنجی مدلسازی انجامشده و انطباق مناسبی میان نتایج حاصل از آزمایش و نتایج پیشبینیشده توسط روش اجزای محدود مشاهده شده است. در ادامه تاثیر متغیرهای موردنظر تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است و نتایج باهم مقایسه و نتیجهگیری انجام شده است. ملاحظه گردید در حالتی که از دو لوله جاذب انرژی سوراخدار در دو جهت افقی و عمودی استفاده میشود مناسبترین رفتار ازلحاظ جذب انرژی و مقاومت در بین نمونههای قاب مهارشده همگرا حاصل میگردد.
Machine summary:
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٧- شرایط مرزی و بارگذاری نمونه ها در سه حالت فشاری، کششی و برشی در اشکال ٨ تا ١٠ نتایج حاصل از مدل ها در قالب نمودار نیرو-تغییرمکان برای سه حالت فشار، کشش و برش در نمونه های با سوراخ در جهت محور طولی لوله قابل مشاهده می باشند.
/ شکل ١٠- منحنی نیرو-تغییرمکان برای حالت برشی در نمونه ها با سوراخ در جهت محور لوله همان طور که در شکل ١٠ مشاهده میشود، جذب انرژی ، مقاومت و سختی در حالت برشی به طور قابل ملاحظه ای بیشتر از حالت بارگذاری فشاری و کششی است ؛ بنابراین بهترین حالت جذب انرژی حالتی است که نمونه تحت برش عمل نماید.
/ / / شکل ٣٤- مقایسه میزان جذب انرژی پلاستیک نمونه قبل از شروع / شکل ٣٣- منحنی نیرو-دریفت نمونه های اول تا سوم کمانش مهاربند فشاری ب ) لوله افقی لوله با سوراخ ٢٠ در ٣ سانتیمتر با فاصله ٧/٥ سانتیمتر پس از انجام تحلیل استاتیکی غیرخطی، نتایج در قالب کانتور کرنش پلاستیک معادل و کانتور تنش فون میزس و نیز نمودار نیرو-تغییرمکان قاب استخراج شده است .
/ / / شکل ٥٠- مقایسه میزان جذب انرژی پلاستیک نمونه قبل از شروع / شکل ٤٩- منحنی نیرو-دریفت نمونه های اول تا سوم کمانش مهاربند فشاری ج ) لوله افقی و عمودی لوله با سوراخ ٢٠ در ٣ سانتیمتر با فاصله ٧/٥ سانتیمتر نمونه ای از قاب با لوله افقی و عمودی در شکل ٥١ قابل مشاهده است .