Abstract:
عمل و تحلیل عرفانی آن، یکی از مهم ترین مسائل مورد بررسی در اغلب سنت های دینی و عرفانی است. این مسئله در بسیاری از منابع دین اسلام، اعم از فقهی، اخلاقی و عرفانی، به عنوان یک موضوع عرفانی قابل ملاحظه است. در آیین هندو نیز عمل در براهمنه ها و پورانه ها و بهگود گیتا مورد تاکید است. در دو متن حدیقةالحقیقه و بهگودگیتا، عمل و انجام تکالیف دینی تبلوری ویژه یافته و از آن به عنوان یکی از بدیل های طریق رستگاری تعبیر شده است. در این پژوهش، خدا آدمی را برای عمل خلق کرده است؛ بخصوص التزام به اعمال شرعی در همه مراحل سلوک برای همه لازم و ضروری است. تا آنجا که می تواند صفات آدمی را تغییر دهد. در حدیقه اهل عمل، بر اساس امکان وجودی و اغراض مختلف، متفاوت عمل می کنند. درحالیکه در بهگود گیتا عمل انسان ها بر اساس گونه ها (کیفیّات ازلی) است. به علاوه، انسان ها بر اساس طبقات مختلف اجتماعی، هریک اعمال و تکالیف خاص خود را دارند.
این نوشتار به بررسی و مقایسه چیستی عمل و ابعاد مختلف آن در دو متن حدیقةالحقیقه و بهگودگیتا می پردازد.
یافته های تحقیق نشان می دهد که حدیقة الحقیقه و بهگودگیتا، با تفسیر خود از حقیقت عمل، الگویی از عرفان عمل گرا و سلوک معنوی را نشان می دهند که مانع اشتغال دنیایی انسان معاصر نیست. افزون بر این، برخلاف تلقی نادرست از عمل و عمل گرایی و نتایج سوء آن در جهان معاصر، حدیقه و بهگودگیتا برای نیل آدمی به شکوفایی معنوی، بر اصالت عمل و انجام تکالیف دینی، اصرار می ورزند.
Practice and the mystical analysis of practice is one of the most important issues which are studied in most religious and mystical traditions. In many Islamic، fiqhi، ethical and mystical sources، practice is presented as a systematic mystical work. In Hindu faith، too، Brahmans، Pourhanis and Bhagavad Gita lay emphasis on practice. In the two texts of Hadiqqat Al-Haqiqah and Bhagavad Gita، performing religious duties is specially crystalized and it is referred to as one of the alternatives of salvation. The research argues that God has created man so that he may work، especiall regarding the compliance with religious duties which everyone has to perform in all stages of mystical journey، in so far as one can make a change in one's attributes. In Hadiqah، active people act differently according to their potentialities and purposes while in Bhagavad Gita، man’s action is based on his manners (primordial qualities). In addition، everyone has his/her own special actions and duties considering one's social class. The present paper expounds the nature of action and inaction by referring to the two texts of Hadiqat al-Haqiqah and BhagavadGita and makes a contrast between their views. The research findings show that through their interpretation of the truth of practice، the texts of Hadiqa al-Hagiqa and Bhagavad Gita provide a pattern of pragmatic mysticism and spiritual conduct that does not hinder the contemporary man from carrying out his worldly activities. In addition، contrary to the misconception about practice and pragmatism in modern time، and its adverse consequences on the contemporary world، Hadiqa and Bhagavad Gita insist on the principality of action and performing religious duties for the attainment of the highest state of divine nearness.
Machine summary:
"Table of Contents The "Celestial Kingdom" in Mystical Qur'an Commentaries and in the Eastern Christian Mysticism / Mahdieh Kianmehr / Bibisadat Rezi Beh Abadi / Leila Hooshangi 7 A Critique of the Theory about Adaptation of the Qur'an from the New and Old Testaments / Ali Asadi 29 A Comparative Study of the Division within Religion and the Characteristics of Its Prompters in the View of the Holy Qur'an and the New Testament / Hamed Nazpour 47 A Comparative Study of the View of Islam and Zoroastrianism about Afterlife / Mohammad Foouladi / Rana Ghasemi 65 A Review of the Authoritative Sources of Hinduism / Seyyed Akbar Hosseini Ghal’ebahman 81 God and the Unity of Being in the School of Vedanta / Amir Khavas 99 Poul's Anthropology and Man’s Existential Dimentions / Seyyed Mohammad Hassan Saleh 113 A Comparative Study of Practice in Hadiqat al-Haqiqa and Bhagavad Gita / Saeed Geravand / Sajjad Dehghanzadeh 129 In the Name of Allah Proprietor: Imam Khomeini Educational and Research Institute Manager: Sayyid Akbar Husseini Editior in Chief: Mohammad Ali Shomali Coordinator&Page Setup: Mohammad Ilaghi Hoseini Editorial Board: Sosan Alerasoul: Professor، of Karaj Islamic Azad University Aliarshad Riyahi: Associate professor، Esfahan University Ahmadhusein Sharifi: Associate professor، IKI."