Abstract:
فرهنگ و هویت همچون گیاهی است که در گذشته کاشته شده و با گذر از دوران های مختلف و فراز و
نشیب ها رشد نموده و به زمان حال رسیده است و مانند هر موجود زنده ای عواملی باعث حیات و یا مرگ
آن می باشد. اگر جامعه ای از فرهنگ و زبان و ادبیات اصیل خود دور بماند، دیگر رشدی نخواهد داشت،
زیرا که گذشته پایه آینده است. برای بیان های نوین در آینده، نیاز به شناخت تمامی ارزش های کهن است.
برای حفظ هویت اصیل ایرانی ویافتن آرامشی که به نظر می رسد در زندگی گذشته ایرانیان وجود داشته و
همچنان در بافت شهری تاریخی حضور آن حس می شود، می بایست در پی یافتن و خوانش "هور و
سرور" یعنی فرهنگ و هویت اصیل ایرانی، در معماری ایرانی بود. در این پژوهش از روش توصیفی
تحلیلی بهره گرفته شده است تا با بیان عوامل و شناخت فرهنگ معماری ایرانی، و نحوه تجسم یافتن آنها
در فضاهای معماری به عنوان یکی از عوامل هویت ساز که در عین حال از اصالت ایرانی سرچشمه و تاثیر
گرفته است، به بررسی اندیشه ها و رمزگشایی رازها و نمادهای آشکار و پنهان در این گنجینه، ویژگی ها و
وجوه فرهنگ و هویت ایرانی را یافته و سپس با تطابق آنها با نیازهای امروز به منظور احیای فرهنگ اصیل
ایرانی و احیای بافت های شهری تاریخی، بتوان طرحی نو با رویکرد اصالت بخشی به هویت و فرهنگ
ایرانی خلق نمود.
Machine summary:
"ــ بافت شهری تاریخی یزد و طراحی فرهنگسرا به صورت بنای میان افزا با پژوهش در مسیر ریشه یابی فرهنگ و هویت ایرانی و یافتن نحوه تجلی این فرهنگ در معماری و با توجه به پتانسیلهای بافت تاریخی به عنوان بستری مناسب ، به تعریفی برای شناخت بافت تاریخی یزد و ویژگی های موجود در آن و بهره گیری از عوامل فرهنگ ساز در طراحی یک فرهنگسرا در چنین بستری، اشاره می شود.
زمینهای بایر شهری در بافت تاریخی، قابل احیا و مناسب برای بناهای میان افزا ــ فرهنگسرا مطابق با "فرهنگ هور و سرور" در بافت شهری تاریخی: افزودن بنایی میان افزا در محله تل واقع در بافت تاریخی شهر یزد، با ویژگی های نمادین فرهنگی با توجه به آنچه که در مورد نمادها و نشانه های فرهنگ و هویت در بخشهای قبل اشاره شد، می تواند در احیای احساس آرامش ، سرور، خاطره انگیزی و تعلق خاطر بسیار موثر باشد، که نتیجه آن احیای بافت و احیای فرهنگ و هویت خواهد بود.
از آنجا که در پی یافتن فرهنگ هور و سرور و ایجاد روح مکان در کالبد معماری هستیم می بایست به زبان نمادین فرهنگ ایرانی آشنا بوده و توانایی خوانش رمز و رازهای نمادها و نشانه ها را داشته و ترجمانی از هویت و اصالت و جاودانگی این آثار را بدست آورده ، و با به کارگیری مفاهیم اصلی و هندسه و اصول معماری ایرانی (نه فقط تقلید فرمی و ظاهری)، به طراحی و خلق فضاهایی با روح سازگار با فرهنگ و هویت اصیل ایرانی، و نیز در راستای احیای بافت شهری تاریخی، پرداخته شود تا فضایی شایسته برای بازیابی فرهنگ هور(نور درون ) و در نتیجه آرامش و سرور واقعی خلق شود."