Abstract:
ﻫﺪف اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﻫﻮش اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و اﻧﮕﯿﺰش ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ داﻧﺶ آﻣﻮزان دوره دوم ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﺷﻬﺮ ﺷﺎﻫﯿﻦ ﺷﻬﺮ ﺑﻮد. روش اﻧﺠﺎم ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﮐﺎرﺑﺮدی و از ﻧﻮع ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ﺑﻮده ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺗﺤﻘﯿﻖ داﻧﺶ آﻣﻮزان دوره دوم ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﺷﻬﺮ ﺷﺎﻫﯿﻦ ﺷﻬﺮ ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد 1240 ﻧﻔﺮ و ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎری ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻃﺒﻘﻪ ﺑﻨﺪی ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﺣﺠﻢ ﺟﺎﻣﻌﻪ و به ﮐﻤﮏ ﺟﺪول ﻣﻮرﮔﺎن ﺑﺮاﺑﺮ 285 ﻧﻔﺮ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪ. ﺑﺮای ﮔﺮدآوری داده ﻫﺎی ﻫﻮش اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ از ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ 21 ﺳﺆاﻟﯽ ﺳﯿﻠﻮرا و ﻫﻤﮑﺎران (2001) و ﺑﺮای ﺳﻨﺠﺶ ﻣﺘﻐﯿﺮ اﻧﮕﯿﺰش ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﻧﮕﯿﺰش ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﻫﺮﻣﻨﺲ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. رواﯾﺎﯾﯽ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎ ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺘﺨﺼﺼﯿﻦ و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎ ﺑﻪ ﮐﻤﮏ ﺿﺮﯾﺐ آﻟﻔﺎ ﮐﺮوﻧﺒﺎخ ﺑﺮای ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﻮش اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺮاﺑﺮ 0/78 و ﺑﺮای ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﻧﮕﯿﺰش ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﺮاﺑﺮ 0/79 ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪ و ﭼﻮن ﺑﺎﻻﺗﺮ از 0/7 ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻣﻮرد ﺗﺄﯾﯿﺪ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺑﺮای ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ از آزﻣﻮن ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ و رﮔﺮﺳﯿﻮن ﺑﺎ ﮐﻤﮏ ﻧﺮم اﻓﺰار Spss اﺳﺘﻔﺎده ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎن داد ﻫﻮش اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و اﺑﻌﺎد آن (ﭘﺮدازش اﻃﻼﻋﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﻣﻬﺎرت ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و آﮔﺎﻫﯽ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ) ﺑﺮ اﻧﮕﯿﺰش ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﻌﻨﺎداری دارد.
Machine summary:
"جدول ٣: برآورد ضرایب مدل رگرسیونی ضرایب استاندارد نشده مقادیر بتا سطح ضریب رگرسیونی خطای استاندارد آماره t معناداری ثابت مدل ٢/٣١ ٠/٢١٩ ١٠/٥٩ ٠/٠٠٠ هوش اجتماعی ٠/٣٥٣ ٠/٠٥٣ ٠/٣٢٢ ٦/٤٢ ٠/٠٠٠ با توجه به سطح معناداری آزمون ، هوش اجتماعی (با سطح معناداری ٠/٠٠٠) در مدل تاثیرگذار است و مقدار ثابت (با سطح معناداری ٠/٠٠٠) در مدل اثرگذاراست ؛ بنابراین مدل رگرسیونی را میتوان به صورت زیر در نظر گرفت : ٢/٣١+(هوش اجتماعی) × ٠/٣٥٣ = انگیزش پیشرفت دانش آموزان بنابراین با توجه به مقدار ضریب تعیین تعدیل شده (٠/١٠٤)، میتوان اظهار داشت که مدل برازش شده مدل مناسبی است و فرضیه اصلی تایید میشود.
جدول ٩: برآورد ضرایب مدل رگرسیونی ضرایب استاندارد نشده خطای Beta سطح ضریب رگرسیونی آماره t استاندارد معناداری ثابت مدل ٢/٨٧ ٠/١٩٨ ١٤/٥٤ ٠/٠٠٠ مهارت های 0/223 0/000 4/46 048 0/216 اجتماعی با توجه به سطح معناداری آزمون ، مقدار ثابت (با سطح معناداری ٠/٠٠٠) و مهارت های اجتماعی (با سطح معناداری ٠/٠٠٠) در مدل تاثیرگذار هستند؛ بنابراین مدل رگرسیونی را میتوان به صورت زیر در نظر گرفت : (مهارت های اجتماعی) × ٢١٦/ ٠+ ٢/٨٧=انگیزش پیشرفت بنابراین با توجه به مقدار ضریب تعیین تعدیل شده (٠/٠٤٧)، میتوان اظهار داشت که مدل برازش شده مدل مناسبی است و فرضیه فرعی دوم تایید میشود."