Abstract:
دراین مقاله نقش مهم آموزش پیش از دبستان در پیشرفت تحصیلی کودکان مورد بررسی قرار میگیرد. آموزشوپرورش کودکستانی اولین مرحله از آموزشوپرورش رسمی است که هدفها و محتوا و برنامه و روشها و ابزارهای خاص خود را دارد و پایة مهمی برای سایر دورههای آموزشوپرورش عمومی است. در این مرحله از آموزش، دورهای که مخصوص کودکان پنج و شش ساله است دورة آمادگی برای ورود به دبستان یا به اصطلاح «دورة پیشدبستانی» نامیده میشود که اساسا زیر نظارت آموزشوپرورش است. در این دوره است که کودکان برای اولینبار از استقلال خویش بهره میگیرند. در این دوره نقش نهاد خارج از محیط خانواده، یعنی کودکستان، در رشد و پرورش و یادگیری کودک اهمیت مییابد و لذا برنامهریزی منسجم و هدفدار آموزشوپرورش ضرورت بیشتری پیدا میکند. با توجه به اینکه پژوهشهای متعدد در مورد پیشرفت تحصیلی صورت گرفته است، هنوز بسیاری از زوایای این امر مهم برای ما ناشناخته باقی مانده و کشور ما با وجود سرمایهگذاریها و صرف هزینههای کلان هنوز موفقیتهای لازم را در این زمینه کسب نکرده است. این مقاله در صدد آن است که این پدیده را از زاویهای دیگر روشن کند و مسئولان آموزشی را برای رسیدن به اهدافشان در این زمینه یاری نماید.
Machine summary:
"به من گوش بده!» طبق معمول به دقت به من توجه کرد؛ گفتم: «دوست داری بازی دویدن رو انجام بدیم؟ تا به اون پلهبرقی برسیم و بادکنک رو بیاریم؟» فکر میکنم سه کلمة «بازی» و «دویدن» و «بادکنک» برایش جالب بود؛ چون بلافاصله قبول کرد.
بازی در راهروی مرکز خرید برای اینکه او را از بازی با پلهبرقی منصرف کنم، توجهش را به بادکنک جلب کردم.
» قبل از نگاه کردن به مانتوها من و پویا با ضربه زدن به بادکنک، قدری بازی کردیم تا اینکه بادکنک به نزدیک سقف مغازه بالا رفت.
ظاهرا این منظره برای مشتریان و خانمهای فروشنده هم جالب توجه بود؛ زیرا بیشتر به بچه و بادکنک نگاه میکردند.
به او گفتم: «حالا میخوای قایمباشک بازی کنیم؟» گفت: «اهن» من هم از مانتوها برای قایمباشکبازی استفاده کردم.
بعد از اینکه از اتاق پرو بیرون آمدیم به فروشنده که ـ خانم هم بود ـ گفتم: «متأسفم که بچه آینه را کثیف کرد."