Abstract:
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه علّی سبکهای والدگری و سبک دلبستگی ناایمن با آمادگی به اعتیاد، از طریق میانجیگری ویژگیهای شخصیتی و سبکهای هویت در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بود. روش: این پژوهش از نوع همبستگی بود و شرکتکنندگان 178 نفر از دانشجویان بودند که به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس ایرانی آمادگی اعتیاد، مقیاس سبکهای والدگری (سهلگیرانه و مستبدانه)، مقیاس سبک دلبستگی ناایمن (دوسوگرا / اضطرابی و اجتنابی)، پرسش نامه ویژگیهای شخصیتی نئو- فرم کوتاه (روان رنجورخویی و باز بودن نسبت به تجربه) و مقیاس سبکهای هویت (هویت سردرگم و زودرس) بود. یافته ها: ارزیابی الگوی پیشنهادی با استفاده از روش تحلیل مسیر انجام گرفت. جهت آزمون روابط غیرمستقیم از روش بوت استراپ (نرمافزار AMOS- 21) استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی برازش قابل قبولی با داده ها دارد. ضرایب مسیر مستقیم (حاصل از تحلیل مسیر) و غیر مستقیم (حاصل از روش بوت استراپ) نشان دادند که سبک های والدگری سهلگیرانه و مستبدانه و سبک دلبستگی ناایمن به طور مستقیم و به طور غیر مستقیم از طریق ویژگی های شخصیتی روان رنجورخویی و بازبودن نسبت به تجربه و سبک های هویت زودرس و سردرگم روی آمادگی اعتیاد تاثیر دارند. بحث و نتیجه گیری: برای مهار و درمان اعتیاد باید هم به متغیرهای نزدیک مانند ویژگی های شخصیتی و هم متغیرهای دور مانند سبک های هویت و سبک های والدگری توجه کرد.
Objective: The aim of this study was to investigate the causal relationship of parenting styles and insecure attachment style with addiction potential under the mediating role of personality traits and identity styles in students of Shahid Chamran University.
Method: This was a correlational study where 178 participants were selected by multistage random sampling method. Iranian addiction potential scale، Parenting Styles Scale، Insecure Attachment Style Scale (ambivalent/anxiety and avoidance)، NEO Personality Inventory (neuroticism and openness to experience)، and Identity Style Scale (diffusion and premature identity) constituted the data collection tools in this study.
Results: The proposed model was tested using path analysis. To test the indirect correlates، Bootstrap test was used. The results indicated that the proposed model was well fitted with the data. Specifically، the results showed that permissive and authoritarian parenting styles and insecure attachment style had a significant direct effect and an indirect effect through neuroticism، openness، diffusion identity، and premature identity on addiction potential.
Conclusion: It was concluded that both proximal factors (personality traits) and distal factors (identity and parenting styles) should be considered for the control and treatment of addiction.
Machine summary:
"ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس ایرانی آمادگی اعتیاد، مقیاس سبک های والدگری (سهل گیرانه و مستبدانه )، مقیاس سبک دلبستگی ناایمن (دوسوگرا / اضطرابی و اجتنابی)، پرسش نامه ویژگیهای شخصیتی نئو- فرم کوتاه (روان رنجورخویی و باز بودن نسبت به تجربه ) و مقیاس سبک های هویت (هویت سردرگم و زودرس ) بود.
هدف پژوهش حاضــر، بررســی رابطه علی ســبک های والدگری (ســهل گیرانه و مســتبدانه ) و ســبک دلبســتگی ناایمن (دوســوگرا / اضــطرابی و اجتنـابی) بـا میانجیگری ویژگیهای شـــخصـــیتی (روان رنجورخویی و باز بودن نســـبت به تجربـه ) و ســـبـک هـای هویت (ســـردرگم و زودرس ) با آمادگی به اعتیاد در دانشـــجویان دانشـگاه شـهید چمران اهوازاسـت .
جدول ٤، نتایج حاصــل از بوت اســـتراپ در برنامه ماکرو، پریچر و هیز (٢٠٠٨) در رابطه ســـبک های والدگری (ســهل گیرانه و مســتبدانه ) و ســبک دلبســتگی ناایمن با آمادگی به اعتیاد از طریق روان رنجورخویی و باز بودن نســبت به تجربه و ســبک هویت ســردرگم و زودرس را نشــان میدهد.
از این رو فرضـــیـه هـای پژوهش مبنی بر میـانجیگری روان رنجورخویی و باز بودن نســـبـت بـه تجربـه ، ســـبـک های هویت ســـردرگم و زودرس بین رابطه ســـبک والدگری سهل گیرانه ، مستبدانه و سبک دلبستگی ناایمن تائید میشود.
بحث و نتیجه گیری هـدف از اجرای این پژوهش بررســـی رابطـه علی ســـبـک هـای والدگری (ســـهل گیرانه و مســـتبدانه ) و ســـبک دلبســـتگی ناایمن (دوســـوگرا / اضـــطرابی و اجتنابی) با میانجیگری ویژگیهای شــخصــیتی (روان رنجورخویی و باز بودن نســبت به تجربه ) و ســبک های هویت (ســردرگم و زودرس ) با آمادگی به اعتیاد در دانشــجویان دانشــگاه شــهید چمران اهواز بود."