Abstract:
پژوهش حاضر بررسی میکند چگونه مسئولیت اجتماعی سازمان از طریق تبدیلشدن به نامآوری کارفرما میتواند به سرمایة اجتماعی تبدیل شود. برای دستیابی به این هدف، شرکتکنندگان پژوهش، دانشجویان شاغل به تحصیل مقطع دکتری دانشکدة مدیریت و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی قزوین طی سالهای 1391 تا 1395بودند که به روش نمونهگیری تصادفی ساده، 161 نفر از آنها انتخاب شدند. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوة گردآوری دادهها، توصیفی - همبستگی است. بهمنظور آزمون فرضیههای پژوهش، دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامه جمعآوری شد. برای بررسی روایی، روایی محتوا، همگرا و واگرا اجرا شد. شاخص پایایی، توسط دو شاخص آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بررسی و تأیید شد. در پژوهش یادشده برای آزمون فرضیههای پژوهش مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS) بهکار گرفته شد یافتههای پژوهش، اثر مستقیم مسئولیت اجتماعی سازمان بر سرمایة اجتماعی را رد کرد، اما آثار مستقیم نامآوری کارفرما، رضایت مخاطبان درونی و تصویر مخاطبان بیرونی بر سرمایة اجتماعی تأیید شد. همچنین، اثر غیرمستقیم مسئولیت اجتماعی سازمان از طریق نامآوری کارفرما، رضایت مخاطبان درونی و تصویر ذهنی مخاطبان بیرونی، اثر غیرمستقیم نامآوری کارفرما به واسطة رضایت مخاطبان درونی و تصویر ذهنی مخاطبان بیرونی، اثر غیرمستقیم نامآوری کارفرما از طریق رضایت مخاطبان درونی، اثر غیرمستقیم رضایت مخاطبان درونی به واسطة تصویر ذهنی مخاطبان بیرونی، بر سرمایة اجتماعی تأیید شد.
Machine summary:
استادیار، گروه مدیریت صنعتی ، واحد قزوین ، دانشگاه آزاد اسلامی ، قزوین ، ایران (تاریخ دریافت : ١٣٩٥/١١/١٥؛ تاریخ پذیرش : ١٣٩٦/٠٤/٢٥) چکیده پژوهش حاضر بررسی میکند چگونه مسئولیت اجتماعی سازمان از طریق تبدیل شدن به نام آوری کارفرما میتواند بـه سـرمایۀ اجتمـاعی تبدیل شود.
بنابراین ، هدف پژوهش حاضـر، ایـن است که چگونه مسئولیت اجتماعی سازمان ، نام آوری کارفرما در دانشگاه ، رضایت مخاطبان درونی و تصویر مخاطبان بیرونی از کارفرمای دانشگاه میتواند به جلب اعتماد ذینفعان منجر شـود تـا از این طریق بتواند به اجرا و پیاده سازی بهتر معیارهای نام آورشدن کارفرما در آموزش عالی بـه ویـژه در دانشگاه ها کمک کند.
1. Fukukawa & Al نام آوری کارفرما، رضایت مخاطبان درونی و تصویر ذهنی مخاطبان بیرونی میشینگتون (٢٠٠٨)، ادعا میکند مخاطبان فعلی نقش مهمی در ارائـۀ وعـدة نـام آور١ بـه مخاطبـان بیرونی بازی میکنند.
٥. مسئولیت اجتماعی سازمان از طریق نام آوری کارفرما در دانشگاه ، رضایت مخاطبان درونـی و تصویر مخاطبان بیرونی از کارفرمای دانشگاه ، بر سرمایۀ اجتمـاعی اثـر مثبـت و معنـادار دارد.
روایی همگرای سازه های مدل براساس مقادیر ضریب تعیین 2 متغیر مقادیر R مسئولیت اجتماعی سازمان - نام آورشدن کارفرما در دانشگاه ٠/٤٦٧٠ تصویر مخاطبان بیرونی از کارفرمای دانشگاه ٠/٦٦١٣ رضایت مخاطبان درونی از کارفرمای دانشگاه ٠/٦٥٤٩ سرمایۀ اجتماعی 0/7436 با توجه به جدول ٥، با توجه به سه مقدار ملاک، حاکی از برازش نسبتا مناسب مدل سـاختاری است .
با توجه به میزان تی محاسبه شده (٢/٢١٩)، مقدار این آماره بیشتر از ١/٩٦+ اسـت و ایـن نشان دهندة اثر مثبت نام آوری کارفرمای دانشگاه بر سرمایۀ اجتماعی است .