Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر هوش هیجانی وتابآوریبر تمایل فروشندگان به ترک خدمت با نقش میانجی خستگی عاطفی و تعارض کار – خانواده صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش فروشندگان 58 شرکت صنعتی فعال در عرصه تولید مواد غذایی در استان کرمانشاه بوده که از میان آنها 215 نفر با استفاده از رابطه کوکران و روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها به کمک پرسشنامه گردآوری شدند که روایی آن با استفاده از روایی محتوا و سازه و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و الگوسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که هوش هیجانی فروشندگان بهطور مستقیم و غیرمستقیم (از طریق خستگی عاطفی و تعارض کار – خانواده) بر تمایل به ترک خدمت آنها تاثیر منفی و معنیداری دارد و تاثیر مستقیم هوش هیجانی فروشندگان بر تمایل به ترک خدمت آنها بیشتر از تاثیر غیرمستقیم آن بوده است. همچنین تابآوری فروشندگان بهطور مستقیم و غیرمستقیم (از طریق خستگی عاطفی) نیز بر تمایل به ترک خدمت آنها تاثیر منفی و معنیداری دارد و تاثیر مستقیم تابآوریفروشندگان بر تمایل به ترک خدمت آنها بیشتر از تاثیر غیرمستقیم آن بوده است. نتایج پژوهش نیز نشان میدهد که تعارض کار – خانواده فروشندگان تاثیر مثبت و معنیداری بر خستگی عاطفی آنها دارد و خستگی عاطفی فروشندگان تاثیر مثبت و معنیداری بر تمایل به ترک خدمت آنها دارد.
This study aims to investigate the effects of emotional intelligence and resilience on salespersons’ propensity to leave، considering the mediating roles of emotional exhaustion and work-family conflict. The present paper is a questionnaire-based survey of sales forces in fifty eight firms in Kermanshah food industry. Overall، 215 salespeople were selected via Cochran’s formula and simple random sampling. The data were collected using a questionnaire whose validity and reliability were evaluated using construct and content validity indices and Cronbach’s alpha respectively. To analyze the data، descriptive statistics and structural equation modeling (SEM) were applied. The findings show that sales force propensity to leave، either directly or indirectly (via exhaustion and work-family conflicts)، is significantly and negatively affected by their emotional intelligence، but direct effects are greater than indirect ones. Also، sales force propensity to leave، either directly or indirectly (via emotional exhaustion) is significantly and negatively affected by their emotional intelligence، but direct effects are greater than indirect ones. The results also indicate that work-family conflict has a positive and significant effect on sales forces’ emotional exhaustion، and emotional exhaustion has a positive and significant effect on the willingness of those forces to leave their organizations.
Machine summary:
لذا این پژوهش در نظر دارد، ضمن بررسی و شناخت مسائل و مشکلات فروشندگان گامی نو در راه آشنایی با عوامل محرک تمایل به ترک خدمت ٤ آنان داشته باشد و تا حدودی در دستیابی به ریشه های مشکلات فروشندگان در سازمان های دارای واحد فروش و بازاریابی که منجر به تمایل به ترک خدمت و یا 1- Emotional Intelligence 2- Resilience 3- Luthar 4- Turnover Intentions ترک خدمت واقعی می شود، کمک نماید.
بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مستقیم و غیرمستقیم هوش هیجانی و تاب آوری (از طریق خستگی عاطفی ١ و تعارض کار – خانواده ٢) بر تمایل فروشندگان شرکت های صنعت مواد غذایی به ترک خدمت است .
1- Griffeth 2- Kerr 3- Meek 4- Rivera 5- Mulki & Jaramillo 6- Bande 7- Jang & George 8- Trivellas 9- Carmeli 10- De Lucena Carvalho 11- Jaramillo 12- Rutherford 13- Boles یکی از یافته های روانشناسی ، مفهومی به نام هوش هیجانی است که اگرچه در دهه اخیر بسیار مطرح شده است و مورد توجه بسیاری از محققان این رشته و سایر رشته های مدیریت قرار گرفته است اما این مفهوم مبتنی بر توانایی تا حد زیادی توسط حوزه بازاریابی نادیده گرفته شده است (کیدول و همکاران ١، ٢٠١١).
د لوسنا کاروالو و همکاران (٢٠٠٦) نیز در 1- Lambert & Hogan 2- Cohen & Brower 3- Job Burnout 4- Van Daalan 5- Maslach 6- Depersonalization 7- Decreased Personal Accomplishment 8- García پژوهش خود به این نتیجه رسیدند که کارکنان دارای تاب آوری پایین به احتمال کمتر به سازمانشان متعهد خواهند بود.