Machine summary:
همراه با این نقد، سینمای ایران، به عنوان وسیله عرضه دیداری فرهنگ و جامعه ایرانی، به تازگی تصویر بیسابقهای از زنان ایرانی بر صفحه خود به نمایش درآورده است.
اگر سینمای ایران را به عنوان ابزار نمایش این بحران در نظر بگیریم، بهترین راه برای مطالعه این دگرگونی بصری و فرهنگی چه خواهد بود؟ آیا این یک رویکرد گذرای اجتماعی و هنری است یا تغییر شکلی اساسی در خودشناسی یک ملت؟ حمید نفیسی حضور زنان در سینمای بعد از انقلاب را به چهار مرحله تقسیم میکند: "مرحله اول: عدم حضور سازمان یافته زنان(اوایل 1980)، مرحله دوم: حضور زنان در پشت صحنه (اواسط 1980)، مرحله سوم: حضور زنان در صحنه (از اواخر 1980)، و مرحله چهارم: پوشیدگی به صورت نقد مدنی(از اواسط 1990).
به این ترتیب هدف من نشان دادن تجربههای جدید تمایزات جنسی و جنسیت در جامعه و سینمای ایران درون بستری تاریخی، و تجزیه و تحلیل آن با توجه به تغییرات جنسیتی جدید در میان زنان ایرانی است.
" In Veiled Employment: Islamism and the Political Economy of Women’s Employment in Iran, edited by Roksana Bahramitash and Hadi Salehi Esfahani, 83-122.
shtml // BBC Persian, April 28, 2013 // http://www.
"Veiled Vision/ Powerful Presences: Women in Post-revolutionary Iranian Cinema.
"In In The Eye of the Storm: Women in Post-revolutionary Iran, edited by Mahnaz Afkhami and Erika Friedl, 131-150.
"In In The Eye of the Storm: Women in Post-revolutionary Iran, edited by Mahnaz Afkhami and Erika Friedl, 131-150.
Women with Mustaches and Men without Beards: Gender and Sexual Anxieties of Iranian Modernity.
uk/persian/iran/2011/03/110309_l25_peivandi_women_day_iwd2011.
"Negotiating with Modernity: Young Women and Sexuality in Iran.