Abstract:
مصرفگرایی سیاسی شیوه جدیدی است که شهروندان توسط آن میتوانند از طریق انتخاب کالاها و محصولات سازگار با ارزشهای اجتماعی، اخلاقی و سیاسی خود در الگوها و فرایندهای اجتماعی و سیاسی جامعه خود مشارکت کنند. به عبارت دیگر، تصور آگاهی، آزادی و توانایی عمل انسان ماهیت مصرفگرایی سیاسی را تشکیل میدهد و به همین دلیل است که مصرفکنندگان سیاسی از تواناییهای خود جهت تغییرات اجتماعی و سیاسی استفاده میکنند. در این راستا شناخت نقش عوامل موثر بر مصرفگرایی سیاسی به منظور ارزیابی نظرات مردم، اهمیت بسیار زیادی دارد. در این راستا، هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر ابعاد مختلف شبکههای اجتماعی (مدت زمان عضویت در شبکههای اجتماعی، میزان استفاده روزانه از شبکههای اجتماعی، میزان فعال بودن کاربران در شبکههای اجتماعی و میزان واقعی تلقی کردن محتوای شبکههای اجتماعی از دیدگاه کاربران) بر مصرفگرایی سیاسی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان کلیه دانشگاههای سطح شهر اصفهان در سال تحصیلی 96-1395 میباشد که به روش نمونهگیری خوشهای 327 نفر از آنان به عنوان حجم نمونه انتخاب شده و با روش پیمایش مورد مطالعه قرار گرفتند.در این راستا نتایج پژوهش نشان می دهد تنها میزان فعالیت در شبکه های اجتماعی بر مصرف گرایی سیاسی تاثیر معنی دار داشته است. به عبارت دیگر به هر میزان فعالیت افراد در شبکههای اجتماعی عمق بیشتری مییابد، گرایش آنان به مصرفگرایی سیاسی نیز افزایش پیدا میکند.
The aim of this study was to evaluate the impact of various aspects of social networking (duration of membership in social networks, the daily use of social networks, the user's activity on social networks, and the true extent deemed a social network content from a user perspective) on political consumerism. In other words, any social-network activity level in more depth will, in favor of political consumerism also increases. The statistical population of this research includes all university students in Isfahan city in the academic year of 2011-2012. By cluster sampling, 327 of them were selected as sample size and studied by scrolling method. In this regard, the results of the research show that only the amount of activity in social networks has a significant effect on political consumption. In other words, the level of activity of people in social networks is deeper, their tendency to political consumption also increases. .
Machine summary:
بررسی تأثیر شبکه های اجتماعی مجازی بر مصرفگرایی سیاسی محمودرضا رهبر قاضی 1 ، مرضیه فدایی دهچشمه ** ، اعظم شهریاری *** تاریخ دریافت : ١٣٩٦/٣/٧ تاریخ پذیرش: ١٣٩٦/٦/٢١ چکیده مصرفگرایی سیاسی شیوه جدیدی است که شهروندان توسط آن میتوانند از طریق انتخاب کالاها و محصولات سازگار با ارزشهای اجتماعی، اخلاقی و سیاسی خود در الگوها و فرایندهای اجتماعی و سیاسی جامعه خود مشارکت کنند.
در این راستا نتایج پژوهش نشان میدهد که تنها میزان فعالیت در شبکه های اجتماعی بر مصرفگرایی سیاسی تأثیر معنیدار داشته است .
بدین ترتیب بر پایه این ملاحظات نظری و پژوهش های صورت گرفته انتظار میرود که استفاده از رسانه های اجتماعی و مصرفگرایی سیاسی ارتباط مثبتی باهم داشته باشند به طوریکه افرادی که از چنین رسانه هایی استفاده میکنند به دلیل نقش مهم آنها در فرایند تبادل اطلاعات، پتانسیل بیشتری برای انتشار اطلاعات لازم برای آگاهی دیگران در مورد ارتباط ارزشهای سیاسی و فرهنگی و کالاهای تولیدی دارند.
به عبارتدیگر مدل مورد بررسی این پژوهش که از ٤ بعد شبکه های اجتماعی مجازی تشکیل یافته است مدل خوبی برای تبیین مصرفگرایی سیاسی میباشد.
Contentious consumers: Political consumerism, movement societies and self-directed political action.
Political consumerism: Civic engagement and the social media connection.
New Media & Society, 16(3), 488-506.
Political consumerism: Global responsibility in action.
Political consumerism, young citizens and the Internet.