Abstract:
در زمینه رابطه ابعاد خلق و خو با بازداری پاسخ در دانشآموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای شواهد محدودی وجود دارد. هدف پژوهش حاضر تعیین نقش ابعاد خلق و خو در پیشبینی بازداری پاسخ در دانشآموزان دارای نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر شهر اردبیل در سال تحصیلی 90-1389 بودند. نمونه پژوهش 75 دانشآموز دختر دارای نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای بودند که از میان 800 دانشآموز انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از چکلیست اختلال نافرمانی مقابلهای و مصاحبه تشخیصی بالینی، پرسشنامه ابعاد خلق و خو و آزمون رنگ-واژه استروپ استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که ابعاد نوجویی، آسیب پرهیزی، پشتکار و خودراهبری بهترین پیشبینی کنندههای بازداری پاسخ در دانشآموزان با اختلال نافرمانی مقابلهای هستند. این نتایج بیان میکند که ابعاد خلق و خود در پیشبینی بازداری پاسخ در دانشآموزان با نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای نقش قابلتوجهی دارد. همچنین نتایج حاضر تلویحات مهمی در زمینه پیشگیری و آسیبشناسی اختلال نافرمانی مقابلهای دارد.
Machine summary:
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش ابعاد خلق و خو در پیشبینی بازداری پاسخ در دانشآموزان دارای نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای بود.
نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که ابعاد نوجویی، آسیب پرهیزی، پشتکار و خودراهبری بهترین پیشبینی کنندههای بازداری پاسخ در دانشآموزان با اختلال نافرمانی مقابلهای هستند.
این نتایج بیان میکند که ابعاد خلق و خود در پیشبینی بازداری پاسخ در دانشآموزان با نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای نقش قابلتوجهی دارد.
همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که افراد دارای نافرمانی مقابلهای سطوح بالایی از نوجویی و سطوح پایینی از خود راهبری و همکاری را دارند و در معرض خطر بالاتری برای ابتلاء به مشکلات رفتاری قرار دارند.
بنابراین هدف پژوهش حاضر تعیین نقش ابعاد خلق و خو در پیشبینی بازداری پاسخ در دانشآموزان دختر دارای نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای بود.
یافتههای پژوهش شاخصهای توصیفی (میانگین و انحراف معیار) مربوط به نمرات ابعاد خلق و خو و بازداری پاسخ در دانشآموزان دارای نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای بهطور جداگانه محاسبه شد.
بحث و نتیجهگیری هدف پژوهش حاضر تعیین نقش ابعاد خلق و خو در پیشبینی بازداری پاسخ در دانشآموزان دختر دارای اختلال نافرمانی مقابلهای بود.
نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که نوجویی، اجتناب از آسیب، خود راهبری و پاداش وابستگی، بازداری پاسخ دختران دارای نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای را پیشبینی میکنند.
Australian & New Zealand Journal of Psychiatry, 35, 297-307.
Journal of the American academy of child & adolescent psychiatry, 53(5), 550-558.
Journal of the American academy of child & adolescent psychiatry, 53(5), 550-558.
Journal of the American academy of child & adolescent psychiatry, 53(5), 550-558.