Abstract:
بقای سازمانها در دنیای پررقابت امروزی نیازمند بررسی عملکرد و جایگاه آنها در بازار است. شرکتهای بیمه نیز بهعنوان بخش مهمی از اقتصاد در هر کشور باید برای رسیدن به این مهم در دستیابی به اهداف خود موفق عمل کنند؛ بنابراین، استفاده از الگویی جهت ارزیابی عملکرد سازمان و بررسی جایگاه رقابتی آن برای مدیران شرکتهای بیمه اهمیت فراوانی دارد.
مدلهای مورد استفاده برای این منظور، با گرایش بیشتر به بعد محصول، بیشتر بر پایه اصول کارت امتیازی متوازن و یا با روشها و فنون دیگر، توانستهاند عوامل مختلف مؤثر بر عملکرد این شرکتها را بررسی کنند. بااینحال، جای خالی رویکردهایی که گرایش بیشتری به نوآوری، مشتری و نحوه برقراری ارتباط با وی داشته باشند،بهشدت احساس میشود. برای این منظور، در این پژوهش از مدل دلتا استفاده شده است. هدف اصلی پژوهش حاضر این است که دریابد آیا رابطه معناداری بین بهکارگیری گزینههای راهبردی مدل دلتا در صنعت بیمه و عملکرد آن وجود دارد یا خیر. نتایج تجزیهوتحلیلهای انجامشده روی دادههای بهدستآمده از نمونههایی از کارشناسان پنج شرکت بیمه برتر در صنعت بیمه ایران (ایران، البرز، آسیا، دانا و پارسیان) و مشتریان آنها با استفاده از روش معادلات ساختاری نشان داد که بهکارگیری گزینههای راهبردی مدل دلتا تأثیر مثبتی بر عملکرد سازمان دارد و ازاینرو به سازمانها پیشنهاد میشود با همراستا کردن اقدامات خود با الزامات جایگیری در هر یک از جایگاههای مدل دلتا، اثربخشی فعالیتهای خود را افزایش دهند تا بتوانند عملکرد خود را بهبود بخشند.
Machine summary:
هدف اصلی پژوهش حاضر این است که دریابد آیا رابطه معناداری بین به کارگیری گزینه های راهبردی مدل دلتا در صنعت بیمه و عملکرد آن وجود دارد یا خیر.
نتایج تجزیه وتحلیل های انجام شده روی داده های به دست آمده از نمونه هایی از کارشناسان پنج شرکت بیمه برتر در صنعت بیمه ایران (ایران ، البرز، آسیا، دانا و پارسیان ) و مشتریان آن ها با استفاده از روش معادلات ساختاری نشان داد که به کارگیری گزینه های راهبردی مدل دلتا تأثیر مثبتی بر عملکرد سازمان دارد و ازاین رو به سازمان ها پیشنهاد میشود با هم راستا کردن اقدامات خود با الزامات جایگیری در هر یک از جایگاه های مدل دلتا، اثربخشی فعالیت های خود را افزایش دهند تا بتوانند عملکرد خود را بهبود بخشند.
لذا این پژوهش با در نظر گرفتن فرضیه های زیر انجام میشود: بین به کارگیری گزینه «بهترین محصول » در صنعت بیمه و عملکرد آن رابطه مثبت معناداری وجود دارد.
بنابراین فرضیه دوم پژوهش با استناد به شاخص های محاسبه شده ، تأیید شده است و میتوان ادعا کرد که به کارگیری گزینه «راه حل جامع مشتریان » در شرکت های بیمه به صورت معنادار منجر به افزایش عملکرد آن ها می گردد.
F. (2005), "Strategy Content and Process in the Context of E-Business Performance", Advances in Strategic Management, 22, 349-386.
(2003), "The Delta Model: a New Framework of Strategy", Journal of Strategic Management, 1(1).