Abstract:
درک فارسیآموزان غیرایرانی از مسائل اجتماعی-فرهنگی ایران، تفاوتهای فرهنگی میان زبانآموزان و مدرسان در مراکز آموزش زبان فارسی و همچنین، مسائل عاطفی و نوع نگرش این زبانآموزان نسبت به مدرسان، میتوانند تاثیرات متفاوتی بر میزان اضطراب آنها در زمان یادگیری زبان فارسی داشته باشند. در همین راستا، پژوهش حاضر، علاوه بر بررسی رابطهی میان سه مقولهی «اضطراب یادگیری»، «نگرش» فارسیآموزان نسبت به ویژگیهای شخصیتی مدرسان، و سطوح «درک میانفرهنگی» آنها، به پیشبینی میزان اضطراب، نگرش، و درک میانفرهنگیشان میپردازد. همچنین، تفاوت میان این زبانآموزان در زمینهی سه متغیر «درک میان فرهنگی»، «نگرش به مدرسان»، و تجربهی «اضطراب یادگیری»، با توجه به سطوح متفاوت بسندگی زبانی و تفاوتهای ملّیتی مورد بررسی قرار میگیرد. به همین منظور، در پاییز سال 1388، 68 فارسیآموز دختر و پسر سطح مبتدی (مقدماتی) و میانی در دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) مورد پژوهش قرار گرفتند. طبق نتایج به دست آمده، میان نگرش فارسیآموزان، درک میانفرهنگی و اضطراب یادگیریشان رابطهی معنیدار و قابل توجهی وجود دارد. از طرفی، متغیر «نگرش»، درصد خوبی از واریانس مربوط به اضطراب یادگیری را پیشبینی میکند. همچنین، طبق نتایج، فارسیآموزان سطح مبتدی میزان بالاتری از اضطراب را تجربه میکردند، اما ویژگیهای شخصیتی بهتری را به مدرسان ایرانی خود نسبت میدادند. علاوه بر این، تفاوتهای آماری معنیداری میان سه گروه از فارسیآموزان اروپایی، آسیایی عرب و آسیایی غیرعرب در رابطه با متغیرهای نگرش، و درک میانفرهنگی به دست آمد.
Machine summary:
"هدف دوم پژوهش بررسی این مسأله بود که با استناد به وجود همبستگی میان متغیرهای مورد مطالعه ، عوامل نگرش فارسیآموزان نسبت به مدرسان و حساسیت میان فرهنگی آنها تا چه اندازه میتواند میزان اضطراب ناشی از یادگیری زبان دوم را پیش بینی کند.
از آنجا که سه دسته بندی کلی یعنی اروپایی، آسیایی عرب و آسیایی غیرعرب در میان زبان آموزان در نظر گرفته شده بود، از تحلیل واریانس جهت بررسی تفاوت میان میانگین های مربوط به این سه دسته با توجه به سه متغیر شامل اضطراب ناشی از فراگیری زبان دوم در زبان آموزان ، حساسیت میان فرهنگی و نگرش نسبت به ویژگیهای شخصیتی مدرسان استفاده شد.
در رابطه با پرسش دوم پژوهش با این مضمون که عوامل نگرش فارسیآموزان نسبت به مدرسان ، و حساسیت میان فرهنگی آنها تا چه اندازه میتوانند اضطراب ناشی از یادگیری زبان دوم را پیش بینی کنند، نتایج نشان داد که تنها ارزش پیش بینی متغیر نگرش از نظر آماری مهم تلقی میشود؛ بدین معنی که عامل حساسیت میان فرهنگی زبان آموزان نمیتواند به طور قابل ملاحظه ای میزان اضطرابی را که زبان آموزان خارجی در کلاس های خود تجربه میکنند پیش بینی کند.
Distinctive Language Anxiety Factors among College Students: Toward the Further Development of Measures and Theories (Unpublished doctoral dissertation).
Exploring Students’ Foreign Language Anxiety, Intercultural Sensitivity, and Perceptions of Teacher Effectiveness."