Abstract:
خواندن و درک مطلب با اهداف ویژه یا خواندن و درک مطلب تخصصی یکی از زیر مجموعههای آموزش زبان دوم است که در دهههای اخیر مورد توجه فراوانی قرار گرفته است. در این روش، نیاز افراد به استفاده از زبان هدف در اولویت برنامهریزی آموزشی قرار میگیرد و اهداف و محتوای آموزشی با در نظر گرفتن رشتهی تحصیلی یا حرفهی فراگیران تعیین میشود تا از این رهگذر بتوان نیاز آنان را برای مطالعهی منابع علمی به زبان اصلی بر طرف ساخت. از سوی دیگر، روش تکلیف محور یکی از روشهای معنابنیاد در فراگیری زبان دوم به شمار میرود که از تعدادی تکلیف تشکیل شده است و هدف آن درگیر ساختن زبانآموز در یادگیری خود، پردازش زبانی بیشتر و دستیابی به عمق مطالب است. این پژوهش از نوع تجربی و به دنبال یافتن پاسخ به این پرسش بوده است که آموزش مبتنی بر روش تکلیفمحور چه تاثیری بر ارتقای سطح مهارت خواندان و درک مطلب فارسیآموزان غیرایرانی با اهداف ویژه دارد؟ بهمنظور پاسخگویی به این پرسش، 22 نفر از فارسیآموزان عربزبان از مرکز زبان فارسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) که داوطلب ورود به تحصیل در رشتههای فنی و مهندسی بودند، بهصورت مساوی در دو گروه گواه و تجربی قرار گرفتند. در ابتدای پژوهش، یک پیشآزمون خواندن و درک مطلب فارسی با اهداف ویژه برگزار گردید تا میزان اثرگذاری آموزش موردنظر در مقایسه با پسآزمون مشخص شود. سپس، گروه تجربی بر مبنای روش تکلیفمحور در یک دورهی آموزشی دوازده ساعتی، مداخله را دریافت کردند در حالی که آموزش گروه گواه به شیوهی سنتی و با تمرکز بر انجام تمرینها و یادگیری دستور زبان، واژگان و مطابق با برنامهی درسی مرکز زبان فارسی انجام شد؛ در پایان از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. تجزیه و تحلیل آنهادادهها با استفاده از تحلیل همپراش، نشان داد که آموزش تکلیفمحور، تاثیر معناداری بر تقویت مهارت خواندان و درک مطلب فارسیآموزان غیرایرانی داشته و باعث پیشرفت این مهارت شده است.
Machine summary:
"این پژوهش از نوع تجربی و به دنبال یافتن پاسخ به این پرسش بوده است که آموزش مبتنی بر روش تکلیف محور چه تأثیری بر ارتقای سطح مهارت خواندان و درک مطلب فارسیآموزان غیرایرانی با اهداف ویژه دارد؟ به منظور پاسخگویی به این پرسش ، ٢٢ نفر از فارسیآموزان عرب زبان از مرکز زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره ) که داوطلب ورود به تحصیل در رشته های فنی و مهندسی بودند، به صورت مساوی در دو گروه گواه و تجربی قرار گرفتند.
برای تحلیل داده های حاضر از تحلیل آماری همپراش استفاده شده که هدف از آن بررسی میزان تاثیر روش تکلیف محور و روش سنتی بر ارتقای سطح مهارت خواندان و درک مطلب فارسیآموزان غیر ایرانی است .
بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر روش تکلیف محور بر خواندن و درک مطلب فارسی با اهداف ویژه بر روی ٢٢ فارسیآموز مرکز زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره ) انجام گرفت .
با توجه به در دسترس بودن فارسیآموزان چینی در مرکز زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره ) ، پیشنهاد میشود که کارآیی روش تکلیف محور در مهارت خواندان و درک مطلب فارسی با اهداف ویژه ی فنی و مهندسی مورد پژوهش قرار گیرد و نتایج آن با نتایج پژوهش های انجام شده در کشورهای شرق آسیا در مورد تاثیر روش تکلیف محور در آموزش مهارت خوانداری زبان انگلیسی مقایسه گردد."