Abstract:
رتبه بندی اعتباری از موضوعات مورد توجه محققین بوده است. از سوی دیگر کاربرد آن در انتخاب مشتریان برای اعطای تسهیلات این موضوع را برای فعالان این حوزه مهم کرده است. ازاین رو در این مقاله با به کارگیری هم زمان مزایای مدل عینی (ریاضی) و مدل ذهنی (استفاده از نظرات خبرگان)، مدل جدید رتبه بندی اعتباری ارائه شده است. مزایای مدل پیشنهادی در مقایسه با مدل های موجود از سه منظر قابل توجه است. نخست آنکه امکان رتبه بندی شرکت های تولیدی که از منظر بخش و اندازه در گروه های مختلف صنعتی قرار دارند، فراهم می شود. دوم آنکه، در مدل پیشنهادی، امتیاز اعتباری شرکت ها به صورت مقایسه ای محاسبه می شود. سومین و مهم ترین مزیت مدل پیشنهادی تلفیق مدل های ذهنی و مدل های عینی است که ضمن بهره مندی از مدل ریاضی، نظرات کارشناسان خبره نیز بر روی امتیاز نهایی اعمال می شود. برای نمایش چگونگی اجرای مدل، از اطلاعات ۶۰ شرکت سازمان بورس اوراق بهادار استفاده شده و برای بخش ذهنی آن، نظرات ۵ کارشناس خبره موسسه مالی اخذ شده است.
Machine summary:
در بخش سوم روش تحقيق و مدل پيشنهادي ترکيبي در چهار مرحله و سه گام بيان شده است و جزئيات دادههاي مورد استفاده و نتايج اجراي مدل براي ۶۰ شرکت در بخش چهارم تشريح 1 Subjective -Objective Model 2 Analytic hierarchy process شده است.
۲ مروري بر پيشينه تحقيق با توجه به اينکه موضوع اصلي مقاله، ارائه يک مدل رتبهبندي اعتباري با استفاده از تلفيق دو روش AHP و DEA است، لذا مراحل تحقيق به شرح شکل ۱ بهمنظور انتخاب و بررسي مقالت مرتبط با موضوع و درنهايت تحليل شکاف در نظر گرفته شده است .
3 Paradi, Zhu & Edelstein 4 Shen et al.
بهعنوان نمونه هو٦)٢۰۰۸( با مطالعه و بررسي بيش از ۸۰ مقاله علمي در رابطه 1 Castelli, Pesenti & Ukovich 2 Emel, Oral, Reisman & Yolalan 3 Saaty 4Sciencedirect 5 Herrera-Viedma, Chiclana & Luque 6 Ho با روشهاي ترکيبي AHP مزاياي بهکارگيري مدلهاي ترکيبي را بهطور کامل تحليل نموده است .
همانطور که در بخش پيشينه تحقيق نيز اشاره شد، تحقيقات بسيار زيادي در خصوص شناسايي معيارهاي مؤثر بر رتبهبندي اعتباري صورت گرفته و همچنين با توجه به اينکه هدف مقاله نشان دادن مدل تلفيقي است و نه معيارهاي ارزيابي ، لذا بعد از بررسي مقالت و مقايسه معيارهاي لحاظشده در هر مقاله و همچنين اخذ نظرات متخصصين اين حوزه، تصميم بر آن شد تا از ۶ مورد از معيارهاي شناساييشده در صفري و همکاران )۱۳۸۹( براي شکلگيري سطح سه استفاده شود.