Abstract:
زمینه و هدف: فرهنگ اطلاعاتی مفهوم جدیدی است که بیانگر نوع نگاه سازمان ها به اطلاعات، همچنین ارزش ها و هنجارهایی است که بر رفتار اطلاعاتی افراد در سازمان اثر می گذارد. هدف پژوهش حاضر واکاوی مفهوم فرهنگ اطلاعاتی و بررسی وضعیت آن در بین اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد است.
روش: این پژوهش از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر، اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 250 نفر به عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. برای سنجش فرهنگ اطلاعاتی از پرسشنامه ای مبتنی بر مدل چو و همکاران (Choo et al.، 2008) استفاده شد که فرهنگ اطلاعاتی را به شش بعد درستی اطلاعات، رسمیت اطلاعات، کنترل اطلاعات، شفافیت اطلاعات، اشتراک اطلاعات، و استفاده فعالانه از اطلاعات دسته بندی می کند. قبل از گردآوردی داده ها روایی و پایایی این پرسشنامه مورد تائید قرار گرفت.
یافته ها: از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، فرهنگ اطلاعاتی و ابعاد آن در این دانشگاه از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست. از میان ابعاد فرهنگ اطلاعاتی بیشترین میانگین مربوط به اشتراک اطلاعات و کمترین میانگین مربوط به شفافیت اطلاعات است. طبق نظر اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، الگوی فرهنگ اطلاعاتی حاکم بر دانشگاه فرهنگ اطلاعاتی رابطه محور است. همچنین، بررسی رابطه بین متغیرهای جمعیت شناختی و فرهنگ اطلاعاتی نیز نشان داد که بین متغیرهای جنسیت و حوزه تحصیلی با برخی از ابعاد فرهنگ اطلاعاتی رابطه معنادار وجود دارد.
نتیجه گیری: به دلیل نقش و اهمیت فراوان اطلاعات در سازمان های امروزی، پرداختن به فرهنگ اطلاعاتی به عنوان یک متغیر توانمندساز که بر رفتارهای اطلاعاتی در سازمان بویژه تولید و استفاده از اطلاعات اثرگذار می باشد، ضروری است. از طرفی، فرهنگ اطلاعاتی موضوع جدیدی است که پرداختن به آن افق پژوهشی جدیدی را به ویژه در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی ایجاد می کند و می تواند مبنایی برای پژوهش های بیشتر باشد.
Background and aim: An important factor to tendency for read and increase per capita reading is enjoy the reading. Pleasure reading has significant impact on the continuity of reading and lifelong readers. This is very important in Iran due low per capita. It must be understood what factors are influencing and creating of Pleasure reading. Therefore، this study aim is، identify the experiences of Kermanshah public librarians and public libraries’ members about effective factors on Pleasure reading.
Methods: This study was qualitative methodological approach and methodology، subject analysis. Data were collected using in-deep interview. The research participants consisted of 33 people who were public librarians and public libraries’ members of Kermanshah city in 2016. Sampling was done in a systematic method and continued until the saturation of information. Data analysis was done with information gathering in a subject analysis approach.
Result: Analyzing data showed 13 primary codes، 16 sub-themes and 22 themes in 2 basic subjects as internal and external factors. The internal factors included Interest، spontaneity and discretion، the notion of reading، motivations، needs and goals، forehead knowledge، feelings، application review، cognition، communication and relations and links. The external factors as issue of foundations included Family، education، libraries، content creators، content distributors، and media and as issue of the conditions and facilities included Subject matter، time، place، and reading tools.
Conclusion: The results show that Pleasure reading depends on the internal and external factors. So، on one side is individual and on the other side are factors such as family، education، libraries and like this that، both of them، with the coordination and efforts can receive to aim of Pleasure reading.