Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر فعالیتهای حرکتی ظریف بر رشد و بهبود توجه در دختران هفت تا 10 ساله بود. این پژوهش نیمهتجربی با استفاده از طرح پیشآزمون ـ پسآزمون مشتمل بر یک گروه تجربی و یک گروه کنترل صورت گرفت. جامعۀ آماری پژوهش را دختران هفت تا 10 سالۀ یکی از مدارس ابتدایی شهر اصفهان تشکیل دادند که از این میان، یک گروه 120 نفرۀ دردسترس بهعنوان نمونه انتخاب شده و به دو گروه 60 نفره (یک گروه تجربی و یک گروه کنترل) تقسیم گردید. شایانذکر است که افراد نمونه بهصورت مساوی در چهار گروه سنی 15 نفره جای گرفتند. برای سنجش میزان توجه در کودکان از آزمون "بوناردل" استفاده شد که این آزمون طی دو مرحله (قبل و بعد از 12 هفته انجام حرکات ظریف) اجرا گردید. تحلیل آماری نیز با استفاده از تحلیل کوواریانس صورت گرفت. یافتهها نشان میدهد که مهارتهای حرکتی ظریف تأثیر معناداری بر رشد و توسعۀ توجه کودکان دبستانی داشته است و اثر سن در بین گروهها معنادار میباشد. یافتههای این پژوهش نظریۀ مونتهسوری را مبنیبر اینکه فعالیتهای ظریف، توجه را در کودکان افزایش میدهد، تأیید میکند و نشان میدهد که این فعالیتها از پتانسیل بالقوهای در رشد و توسعۀ توجه در کودکان دبستانی برخوردار میباشند
Machine summary:
"همچنین، به این سؤالات پاسخ دهد که آیا روش آموزشی مونتهسوری میتواند محیط آموزشی مناسبی برای افزایش توجه و یادگیری با توجه به محیط آموزشی رایج متفاوت ما باشد؟ و آیا استفاده از این روش آموزشی میتواند فاکتورهای شناختی و رشدی مهم را در محیط آموزشی مدارس ما توسعه بخشد؟ ذکر این نکته ضرورت دارد که این بررسی در سنین مختلف انجام گرفت تا اثر سن رشدی بر توجه را با تأکید بر تأثیر رشدی حرکات ظریف موردبررسی دقیقتر و موشکافانهتر قرار داده و براساس نتایج آن، دیدگاههای واضحتری را به والدین دانشآموزان، مربیان، برنامهریزان و مسئولان امور تعلیم و تربیت کودکان ارائه دهد.
در این پژوهش اهمیت توجه به رشد شناختی کودکان در سنین پایین بررسی گردید و نتایج نشان داد که یک دوره تمرینات ظریف در سنین پایین، تأثیر بیشتری نسبت به سنین بالاتر دارد؛ بههمیندلیل، توجه به جنبههای رشد در سنین پایین باید موردتوجه قرار بگیرد؛ زیرا، غنیسازی محیط و حساسیت مراقبان و معلمان نقش مهمی در فرصتهای یادگیری و رشد و توسعۀ عوامل روانشناختی سراسر زندگی دارد؛ همانطور که در نظریۀ مونتهسوری بر اهمیت این مطلب تأکید گشته و نشان داده شده است که رشد حرکتی کودکان نهتنها در رشد توجه، ادراک فضا، ریاضی، عملکرد اجرایی، درک اجتماعی و غیره؛ بلکه در آیندۀ کودکان نیز نقش بسیار مهمی دارد (13).
Student of Motor Behavior, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran Received: 2016/06/30 Accepted: 2017/02/26 Abstract The aim of this study was to examine the effects of fine motor activities on developing and improving student attention."