Abstract:
این پژوهش با هدف هنجاریابی مقیاس نگرش واضطراب ریاضی توماس وداکر به مرحله اجرا درآمد. روش:جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی مدارس دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 94-1393 بودند که براساس جدول حجم نمونه کوهن وهمکاران (2000) تعداد398 نفر آنها به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند وپرسشنامه در مورد آنها اجرا گردید. از ضریب آلفای کرونباخ،روش بازآزمایی وروایی همزمان جهت بررسی پایایی پرسشنامه واز تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی دربررسی روایی سازه استفاده شد . نتایج: ضریب آلفای کرونباخ کل برای پرسشنامه نگرش واضطراب برابر 6/0 و برای خرده مقیاس های خود ارزیابی، علاقه، میزان ناراحتی و میزان اضطراب به ترتیب88/0 ،86/0، 82/0 و 86/0 بود . نتایج تحلیل عامل تاییدی گویه های مقیاس نگرش و اضطراب ریاضی نشان داد که این مقیاس دارای 4 عامل با شاخص برازش مطلوب است . ضریب آلفای کرونباخ بین دو مرتبه اجرای پرسشنامه 8/0 بود. نتیجه گیری:براساس نتایج پژوهش،پرسشنامه نگرش و اضطراب ریاضی ابزاری روا ومعتبربوده که میتوان ازآن در شناخت نوع نگرش و تشخیص میزان اضطراب دانش آموزان دردرس ریاضی استفاده کرد.
Background and objective : Researches on academic achievement has demonstrated multiple factors including self-assessment، interest and anxiety are involved. This research is enforced with the aim of normalizing Thomas& Dowker's Math Attitude and Anxiety Questionnaire .
Method: The statistical universe of this research was the boy and girl students، in the fourth base of Tehran's public elementary schools in the educational years 2014-15. According Cohen's table (2000)، 398 students were simple random sampling selected as samples. To evaluate reliability، cronbach's alpha coefficient، parallel test and test-retest methods، and for evaluating the validity، Exploratory and Confirmatory factor analysis were used.
Results: Cronbach alpha was for the total scale 0.6، and four subscales of self-assessment، Interest، Worry and Anxiety، 0.88 ،0.86 ، 0.82، 0.86 . Cronbach's alpha between the two times Inventory was 0.8 Confirmatory factor analysis indicated this Questionnaire has 4 operating with optimal fit index. Pearson's correlation coefficient for the relationship with Zank Anxiety scale was 0.72.
Conclusion: According to the results، MAAQ is a valid and reliable tool to identify type of attitude and degree of math anxiety in students.
Machine summary:
جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان دختر و پسر پایه چهارم ابتدایی مدارس دولتی شهر تهران در سال تحصیلی ٩٤-١٣٩٣ بودند که بر اساس جدول حجم نمونه کوهن و همکاران (٢٠٠١)، تعداد ٣٩٨ نفر آن ها به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و پرسشنامه نگرش و اضطراب ریاضی توماس وداکر در مورد آن ها اجرا گردید.
نتایج تحلیل عاملی تأییدی گویه های پرسشنامه نگرش و اضطراب ریاضی نشان داد که این مقیاس دارای ٤ عامل با شاخص برازش مطلوب است .
نتایج پژوهش ها نشان دهنده وجود رابطه بین سبک فرزند پروری (بابایی و سپهریان ،١٣٩٣؛ سبک های یادگیری دانش آموزان (مؤمنی و یزدانبخش ؛ خضری ،١٣٨١)، سبک آموزش ابتدایی (مظفر و حسین ،٢٠١٠)؛ فراشناخت (هورفا و طالب ٢٠١٥،١)؛ و ویژگیهای شخصیتی معلمان ریاضی (تلا،٢٠٠٨؛ حیدری، عبدی و رستمی،٢٠١٣) با اضطراب ریاضی است .
Math Attitudes And Anxiety Questionnaire قضاوت شخصی دانش آموزان در مورد عملکرد و همچنین نگرش آن ها به ریاضی اندازه گیری میشود.
در جدول شماره ١ نتایج تحلیل عامل اکتشافی به عنوان شواهدی از روایی سازه پرسشنامه نگرش و اضطراب ریاضی ارائه شده است .
مدل چهار عاملی پرسشنامه نگرش و اضطراب ریاضی توماس و داکر (٢٠٠٠) شاخص های خوبی برازندگی مدل در جدول بعدی ارائه شده است .
با این رویکرد پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی پرسشنامه نگرش و اضطراب ریاضی توماس وداکر (٢٠٠٠) در دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی مدارس دولتی شهر تهران انجام شد.