Abstract:
زمینه: انتقال به نوجوانی همراه با تغییرات سریع، غیرمنتظره و تجارب جدید شناختی، اجتماعی، هیجانی و روانشناختی است که چالشهایی پیشروی نوجوان قرار داده و به عنوان زمینهساز استرس هستند. هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی و ارزیابی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه استرس نوجوان بر روی دانشآموزان نوجوان مقطع دبیرستان در هر دو جنس بود. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر دانشآموزان مقاطع دبیرستان شهر همدان در سال تحصیلی 94 بودند. که 280 نفر بر اساس نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. به منظور بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه مذکور ابتدا پرسشنامه استرس نوجوان با تکنیک ترجمه مضاعف ترجمه شده و در نهایت به منظور بررسی شاخصهای روانسنجی آن، این پرسشنامه همراه با مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) و مقیاس اضطراب حالت اسپیلبرگر (SAI) اجرا گردید. داده-های گردآوری شده مورد تحلیل قرار گرفته و شاخصهای پایایی، روایی، تحلیل عاملی تاییدی محاسبه گردید. یافتهها: تحلیل دادههای گردآوری شده نشان داد که این پرسشنامه از نظر پایایی دارای ضرایب آلفای 75/0 تا 85/0 در ده خرده مقیاس است، همچنین روایی همزمان آن با مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس و پرسشنامه اضطرب حالت به ترتیب 34/ 0، 35/ 0، 82/ 0 و 15/ 0 بدست آمد که در سطح 01. 0 >Pمعنادار بود. همچنین نتایج تحلیل عاملی تاییدی از ساختار عاملی پرسشنامه حمایت کرد. بحث و نتیجه-گیری: پرسشنامه استرس نوجوان دارای ویژگیهای روانسنجی مطلوبی در دانشآموزان نوجوان است.
Background: transition to adolescence is accompanied with rapid changes، unexpected and new cognitive، social، emotional and psychological experiences that makes challenges for adolescents and are considered as underlying factors of stress.
Aim: The aim of present study was examining the psychometric properties of the Iranian version of Adolescent Stress Questionnaire (ASQ) in high school students of both genders.
Method: The study sample consisted of high school students in Hamadan city in 2015 school year. 280 students were selected based on multi-stage random sampling. To study psychometric characteristics of the questionnaire، Adolescent Stress Questionnaire was translated with double-translation technique and finally، to evaluate the psychometric properties of the questionnaire، it was administered along with depression، anxiety، stress scale (DASS) and state anxiety Inventory (SAI) of Spielberg. Collected data was analyzed and reliability and validity indicators and confirmatory factor analysis were calculated.
Results: Analysis of the collected data showed that the questionnaire has the reliability of 0.75 to 0.85 alpha coefficients in ten subscales، In addition، the concurrent validity of the questionnaire with subscales of depression anxiety، stress scale and trait anxiety questionnaire was equal to 0.34، 0.35، 0.82 and 0.15 respectively which in the p
Machine summary:
Johnson, Cohen, Gould, Kasen, Brown, & Brook 10.
McCormick, Robarts, Kopeikina & Kelsey 12.
Murphy, Durako, Moscicki, Vermund & et al 2.
Mellin, Neumark-Sztainer, Story, Ireland & et al 3.
Alison, Adlaf, Ialomiteanu & Rehm 4.
Pohl, Olmstead, Wynne-Edwards, Harkness & Menard 7.
Rahe, Veach, Tolles & Murakami 7.
بیئرن و همکاران )٢٣٣٠( ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه استرس نوجوان را ارزیابی کرده و اعتبار درونی ASQ با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه نمودند، و ضرایب آلفا برای هر یک زیر مقیاسها را گزارش دادند: ٣/٠٢ استرس زندگی خانگی، ٣/١١ استرس عملکرد مدرسه، ٣/١٠ استرس مرتبط با مدرسه، ٣/١١ روابط عاشقانه، ٣/١١ فشار همسالن، ٣/١٠ روابط با معلم، ٣/١٢ عدم اطمینان نسبت به آینده، ٣/١١ تعارض بین تکالیف درسی و فعالیتهای لذتبخش، ٣/١٠ فشار مالی و ٣/١٢ ظهور مسئولیتهای بزرگسالی.
De Vriendt, Clays, Moreno, Bergman & et al 2.
Cervantes, Fisher, Córdova & Napper 6.
لزم به ذکر است که در پژوهش حاضر تنها از خرده مقیاس اضطراب حالت برای سنجش روایی ملکی پرسشنامه استرس نوجوان )ASQ( استفاده گردید.
همچنین الگوی ضرایب همبستگی خرده مقیاسها با مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس )DASS( )لوویبند و لوویبند، ٥٠٠١(، و پرسشنامه اضطراب حالت اسپیلبرگر (SAI) )اسپیلبرگر و همکاران، ٥٠١٠(، بیانگر روایی ملکی همزمان مطلوب نسخه فارسی ASQ است.
نتایج نشان داد که ضرایب همبستگی تمام خرده مقیاسهای ASQ با هر سه خرده مقیاس DASS معنادار هستند )٣٣٥ درمجموع تحلیلهای پایایی و روایی و تحلیل عاملی تأییدی نشاندهنده ویژگیهای روانسنجی مطلوب پرسشنامه استرس نوجوان )ASQ( بوده و یافتههای پژوهش حاضر با سایر مطالعههای مشابه نتایج همسویی را گزارش داد )بیئرن و همکاران، ٢٣٣٠؛ ده واریانت و همکاران، ٢٣٥٥؛ مکسنس و همکاران، ٢٣٥٣؛ مورنو و همکاران، ٢٣٣١(؛ و اینکه نسخه فارسی پرسشنامه استرس نوجوان نشان داد که ابزار معتبری برای ارزیابی استرس نوجوانان است.