Abstract:
هدف پژوهش حاضر « پیشبینی سبک مدیریت کلاسی معلمان زن بر اساس ذهنآگاهی و خوشبینی تحصیلی » بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان زن مدارس متوسطه دخترانه شهر تهران در سال تحصیلی 94-1393 به تعداد 21110 نفر بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای و با استفاده از فرمول کوکران تعداد 385 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه سبک مدیریت کلاسی (مارتین و همکاران، 1998)، خوشبینی تحصیلی (هوی و همکاران، 2008) و ذهنآگاهی (لانگر، 2004) استفاده شد که روایی آنها با روش صوری با ارجاع به نظر کارشناسان زیربط و روایی سازه به روش تحلیل عامل مناسب تعیین شد. پایایی پرسشنامهها به روش آلفای کرونباخ به ترتیب 69/ 0، 82/ 0 و 75/ 0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش رگرسیون لوجستیک استفاده شد. نتایج حاکی از همبستگی معکوس مولفه آگاهی از پیرامون با سبک مدیریت غیرمداخله ای (099/ 0=2R ) و سبک مدیریت تعاملی (138/ 0=2R) در سطح (05/ 0> p)، همچنین همبستگی مستقیم مولفه تاکید تحصیلی با سبک مدیریت مداخله ای (106/ 0=2R ) و سبک مدیریت تعاملی (087/ 0=2R ) در سطح (05/ 0> p) می باشد. در نهایت، نتیجه گرفته می شود بین ابعاد ذهن آگاهی، مولفه آگاهی از پیرامون و بین ابعاد خوش بینی تحصیلی، مولفه تاکید تحصیلی نقش معناداری در پیش بینی سبک مدیریت کلاس معلمان دارند.
Machine summary:
(2011 پیشینه تجربی تحقیق الف ) تحقیقات داخلی از جمله تحقیقات داخل کشوری میتوان اشاره ای داشت به مطالعات شنبدی( ,Shanbadi ١٩٩٧) و فرخ نژاد (٢٠٠١ ,Nejad –Farokh ) مبنی بر نیاز معلمان به مهارت های علمی و فنی خاص برای موفقیت در مدیریت کلاسی، تحقیقات عالی و امین یزدی( ,Amin Yazdi &Aali ٢٠٠٨)، علوی لنگرودی و سلیمانی (٢٠١٣ ,Soleimani &Alavi Langroodi ( مبنی بر معنادار بودن تفاوت میان سبک مدیریت کلاس معلمان بر اساس مدرک تحصیلی و رشته تحصیلی بدون مشاهده تفاوت معنادار میان سابقه خدمت و جنسیت معلمان با سبک مدیریت کلاس آنان ، پژوهش حمیدی و دهنوی (٢٠١١ ,Dehnavi &Hamidi ) مبنی بر رابطه هوش فرهنگی و سواد رایانه ای دانشجو- معلمان با سبک مدیریت کلاسی آنان و وجود رابطه بین فراشناخت ، رفتار فرهنگی و سواد کامپیوتری معلمان با سبک مدیریت آنان ، مطالعه سندگل (٢٠١٤ ,Sandgol) در مورد بررسی نقش هوش هیجانی در اتخاذ سبک مدیریت کلاسی معلمان و این که بین سبک مداخله ای با مولفه های حل مسئله ، انعطاف پذیری و واقع گرایی، رابطه منفی و بین سبک غیرمداخله ای با مولفه خودکنترلی و حل مسئله ، رابطه معنادار و بین سبک تعاملی با مولفه های خودکنترلی، روابط بین فردی، حل مسئله ، انعطاف پذیری و واقع گرایی، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
ج - پرسشنامه خوش بینی تحصیلی ٧ : پرسشنامه ٣٠ گویه ای که توسط هوی و همکاران (٢٠٠٧ ,Hoy et al) ساخته شد و با همکاری بیرد و همکاران (٢٠١٠ ,Beard et al) از نظر 1 Attitude & Belief on Classroom Control 1 Langer Mindfulness Scale 2 Construct validity 3 Kaiser-Meyer-Olkin Measurement of Sampling Adequacy (KMO) 4 Bartlet test 5 Varimax 6 Scale Academic Optimism اعتبار و روایی آزمون مورد تأیید قرار گرفت .